Blokhuis start 'dranquilo'-campagne tegen alcoholgebruik
DEN HAAG (ANP) - Het moet normaal worden om minder te drinken en eens een rondje over te slaan, vindt staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid). Daarom start hij een campagne met de naam 'dranquilo'. Die term bestaat uit het Spaanse woord voor 'kalm aan' (tranquilo) en 'drank'.
De campagne start direct. Er komen video's 'met een knipoog' op social media en buiten komen er posters en billboards. Vanaf februari komen er ook spotjes op tv. Het is voor het eerst sinds de jaren negentig dat er een campagne vanuit de overheid komt om mensen bewuster te maken van alcoholgebruik.
'Dranquilo' richt zich in het bijzonder op ouderen, studenten en plattelandsjongeren. Het komt voort uit het Nationaal Preventieakkoord. Een afname van overmatige drinkers staat daarin als doel beschreven. Zo moet het percentage zware drinkers in 2040 van 8,5 naar 5 procent gaan.
Onderzoekers van Trimbos stellen dat 16 procent van de Nederlanders overweegt minder te gaan drinken in de toekomst. Het instituut zegt bovendien dat alcohol de samenleving per jaar tussen de 2,3 en 4,2 miljard euro kost.
"Alcohol drinken verhoogt het risico op allerlei ellende met je gezondheid", zegt Blokhuis. "Daarover willen we niet met een vingertje wijzen maar mensen wel aansporen om er vooral bewuster mee om te gaan."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
2 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
4 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geleden