Blok: groot deel Nederlanders wil weg uit Wuhan
DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken wil een groot deel van de twintig Nederlanders in de Chinese stad Wuhan daar weg. "Ik weet van achttien Nederlanders, die ook deels partners hebben, het gebied willen verlaten." Wuhan is het centrum van de uitbraak van het nieuwe coronavirus.
Hij weet nog niet wanneer ze kunnen vertrekken. China moet ook toestemming verlenen. Onder de Nederlanders zijn nog geen ziektegevallen, aldus de bewindsman. Als buitenlandse partners van de Nederlanders in Wuhan ook weg willen, zal Nederland daar volgens hem niet moeilijk over doen.
In Europees verband is begonnen met de evacuatie uit Wuhan. "Ik verwacht dat vandaag een eerste vliegtuig richting Wuhan vertrekt, maar kan nog niet zeggen of daar dan ook Nederlanders mee zullen terugreizen." Hij wil niet zeggen waar het Franse toestel zal landen. Dat zullen de Europese landen gezamenlijk naar buiten brengen.
Onzeker
Blok snapt dat mensen elders in China zich onzeker voelen over de situatie. Hij roept Nederlanders in China op zich te melden bij de ambassade in de hoofdstad Peking voor zover ze dat nog niet gedaan hebben. "Dan kunnen ze door de ambassade worden bereikt."
KLM meldde eerder op de dag de vluchten naar China niet te schrappen. Het is aan de maatschappijen hoe lang ze daarmee willen doorgaan, zegt Blok. "Op dit moment is er geen reden om vanuit de overheid aan te geven dat er niet gevlogen kan worden."
Terugreizen
Het ministerie van Volksgezondheid is vooralsnog niet van plan mensen die terugreizen uit het gebied, in quarantaine te plaatsen. Als Nederlanders deze kant op komen "gaan we samen met Buitenlandse Zaken en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu kijken wat passend is", laat een woordvoerder weten.
Mensen die in Wuhan zijn geweest, op eigen initiatief naar Nederland vliegen en die symptomen vertonen, worden dringend geadviseerd zich voor onderzoek te melden bij een huisarts, GGD of ziekenhuis. Artsen die bij een patiënt besmetting met het virus vermoeden, zijn verplicht dat te melden.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
27 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden