Black Friday in Europa: hoge korting, onzeker of consument koopt
AMSTERDAM (ANP) - Het is nog onzeker in hoeverre Europese winkels gaan profiteren van het koopjesfestijn Black Friday, dat vrijdag officieel van start gaat. Dat meldt kredietverzekeraar Atradius die keek naar verschillende landen. Alleen in de Verenigde Staten ziet het beeld er rooskleurig uit.
Zo verwachten de analisten van Atradius dat Nederlandse detailhandelaren op Black Friday tegen het lage consumentenvertrouwen aanlopen. De verwachting is dat consumenten daardoor grote aankopen uitstellen. Atradius denkt dan ook dat de verkopen dit jaar zullen tegenvallen in vergelijking met vorig jaar. Eén voordeel voor koopjesjagers: op onverkochte artikelen zullen begin 2023 scherpe kortingen worden gegeven, zo verwacht de kredietverzekeraar.
Duitse winkeliers verwachten geen records te breken op Black Friday, meldt Atradius. Waarschijnlijk gaat de aandacht in Duitsland met name uit naar elektronica. Ook zullen veel ondernemers overtollige voorraden met veel korting willen verkopen. Aan de andere kant zijn er ook ondernemers voor wie het moeilijker is om korting te geven. Zo heeft de Duitse detailhandel veel last van de leveringsproblemen van goederen uit Azië en zijn ook de vrachtkosten dit jaar gestegen.
Meer optimisme in Amerika
In Spaanse winkels verwacht Atradius "agressieve kortingen". Dat komt doordat winkeliers in Spanje grote voorraden hebben, die zij insloegen na bevoorradingsproblemen tijdens de coronacrisis. Daarbij is de verwachting dat consumenten de dure producten links laten liggen, omdat ook Spanjaarden de broekriem aanhalen als gevolg van inflatie. Om hun waar toch te slijten, is het dus goed mogelijk dat er hoge kortingen worden gegeven, denkt Atradius.
In de Verenigde Staten "heerst meer optimisme over de vooruitzichten van Black Friday", aldus de kredietverzekeraar, ondanks de inflatie waar ook in Amerika sprake van is. De analisten denken dat kleding dit jaar het populairste verkoopartikel zal zijn. Die kortingen, ook op schoeisel en accessoires, staan op het hoogste niveau in ongeveer drie jaar.
Meer uit Financieel
OSLO (ANP/RTR) - Tesla heeft een nieuw verkooprecord gevestigd in Noorwegen. Nog nooit verkocht een merk in het land zoveel auto's als het bedrijf van Elon Musk dit jaar, met ook nog een maand te gaan. Tesla profiteerde in november met een verdrievoudiging van de verkoop van een aanstaande belastingverhoging.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Chipmachinemaker ASML is verreweg de grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling (R&D) in Nederland. Maar een groot deel van de uitgaven hieraan in ons land komt slechts van een handvol bedrijven, meldt onderzoeksinstituut TNO.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Uitkeringsinstantie UWV verlengt de beslistermijn voor WIA-beoordelingen en herbeoordelingen met ingang van het nieuwe jaar tijdelijk van acht naar zestien weken. Het lukt de organisatie al langere tijd niet om mensen die mogelijk arbeidsongeschikt zijn binnen de gestelde termijn duidelijkheid te geven. Dat komt door een aanhoudende toename van beoordelingsaanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen.
1 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Paul Terstegge wordt de nieuwe topman van Transavia. Begin oktober werd bekend dat de huidige topman Marcel de Nooijer de budgetmaatschappij verlaat. Terstegge volgt hem per 1 februari 2026 op, meldt Transavia.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De verkoop van nieuwe elektrische auto's is afgelopen maand fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders begin volgend jaar te verhogen, melden brancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging. Dat plan is inmiddels afgezwakt, maar de auto's waren al besteld.
2 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De prijs van de bitcoin is maandag weer gezakt tot het laagste niveau sinds april dit jaar. De grootste cryptomunt ter wereld leek zich de afgelopen dagen te handhaven boven de 91.000 dollar, maar viel op de eerste dag van december terug tot onder de 86.000 dollar (ruim 74.000 euro).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Consumenten laten deze feestdagenperiode hun pakketjes liever bij een PostNL-punt of pakketautomaat bezorgen dan vorig jaar. Volgens het post- en pakketbedrijf, dat keek naar de doorgegeven voorkeuren in de eigen app, gaat het om een groei van 40 procent. Het gebruik van pakketautomaten steeg met 60 procent.
3 uur geleden