Bitcoin zet opmars door tot bijna 47.000 dollar
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De bitcoin zette maandag de opmars van de afgelopen tijd door en steeg tot bijna 47.000 dollar. De koers van 's werelds bekendste cryptomunt wordt aangejaagd door de hoop dat de Amerikaanse beurstoezichthouder deze week toestemming zal geven voor de eerste beursgenoteerde bitcoinfondsen.
In New York werd de bitcoin maandag 6 procent meer waard op circa 46.900 dollar. Er werd zelfs even een niveau van meer dan 47.000 dollar aangetikt, wat voor het eerst sinds april 2022 was.
Meerdere grote financiële beleggingsbedrijven, zoals BlackRock, Ark, Invesco en Fidelity, deden vorig jaar aanvragen voor beursgenoteerde bitcoinfondsen bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC). Een goedkeuring van de aanvragen kan miljarden dollars aan extra cryptobeleggingen opleveren. Mogelijk komt de SEC woensdag met een besluit over de eerste fondsen, aldus zakenzender CNBC.
Meebewegen
Het gaat om een beleggingsproduct dat gelijk meebeweegt met de prijs van de digitale munt. Beleggers hoeven dan niet direct bitcoins te kopen en op te slaan in een digitale portemonnee. In plaats daarvan krijgen ze de mogelijkheid om indirect te investeren in bitcoin door middel van die ETF-fondsen.
De SEC hield de komst van deze fondsen eerder nog tegen uit angst dat die tot marktmanipulatie zouden kunnen leiden. Maar rechters oordeelden vorig jaar dat de toezichthouder opnieuw naar de toelating moest kijken. De ETF zou namelijk niet zo veel verschillen van andere soortgelijke producten die al langer bestaan.
Optimisme
Vorig jaar werd de bitcoin al bijna 160 procent meer waard, door optimisme over de fondsen en meer belangstelling van grote beleggers in cryptomunten. De bitcoin tikte in november 2021 nog een recordniveau van circa 69.000 dollar aan.
Ook andere digitale munten gaan in prijs omhoog, zoals ether, litecoin en XRP.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de Amsterdamse beurs is maandag met een kleine winst geopend. De aandacht van beleggers ging vooral uit naar de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. Volgens bemiddelaars Qatar en Pakistan wordt vooruitgang geboekt in de onderhandelingen. De olieprijzen daalden.
3 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse start-up Droppie, die consumenten een financiële vergoeding geeft voor het inleveren van afval, heeft miljoenen opgehaald voor verdere uitbreiding. Bij de recyclewinkels van Droppie kunnen mensen kleding, oude telefoons en koffiecups inleveren, in ruil voor een klein geldbedrag.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.
1 uur geledenSINGAPORE (ANP/BLOOMBERG) - De olieprijzen gingen maandagochtend omlaag, na tekenen van vooruitgang in de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. De gesprekken leken eerst nog moeizaam van start te gaan, na dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump richting Iran.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse consumenten zijn deze maand minder negatief gestemd. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De graadmeter die het vertrouwen weergeeft, ging van een stand van min 46 in mei naar min 39 in juni. Dat is de sterkste verbetering in ruim elf jaar tijd. Het consumentenvertrouwen blijft echter ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar van min 11.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De prijs van een bestaande koopwoning steeg vorige maand iets harder dan een maand eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van het Kadaster. Een bestaande koopwoning was in mei gemiddeld 4,4 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april stegen de prijzen nog met 4,3 procent in vergelijking met diezelfde maand in 2025.
3 uur geledenTEHERAN (ANP/BLOOMBERG) - Dit weekend stroomden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.
19 uur geleden