Bijna kwart stapt uur na blowen alweer achter het stuur
DEN HAAG (ANP) - Bijna een kwart van de cannabisgebruikers (22 procent) stapte het afgelopen jaar binnen een uur na het blowen al achter het stuur. Dat blijkt uit een onderzoek van Team Alert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Uit het onderzoek van eind vorig jaar onder ruim 2100 cannabisgebruikers boven de 18 jaar bleek verder dat 46 procent binnen acht uur na het cannabisgebruik auto had gereden. Het is verboden om onder invloed van drugs deel te nemen aan het verkeer.
Volgens de onderzoekers zijn het vooral frequente gebruikers die snel gaan autorijden. Het zijn vaak mannen en mensen zonder kinderen. Vaak gebeurt het bewust omdat de pakkans klein wordt geacht. "Meer dan de helft van de deelnemers wist tijdens het gebruik dat ze later zouden rijden", aldus het onderzoek.
"Ik vind het schokkend dat uit dit onderzoek blijkt dat veel cannabisrijders gewoon op pad gaan, terwijl ze heel goed weten dat het verboden is", reageert minister Mark Harbers (Infrastructuur).
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
13 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden