Bijna helft van alle 70-plussers heeft herhaalprik gehad
BILTHOVEN (ANP) - Bijna 1,9 miljoen mensen hebben in de afgelopen vier weken een herhaalprik tegen het coronavirus laten zetten. Van de mensen van 70 jaar en ouder is bijna de helft gevaccineerd. De extra prik moet de afweer een oppepper gegeven om beter bestand te zijn tegen de najaarsgolf.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meldt dat in de afgelopen week 612.602 mensen zijn ingeënt. Dat is het hoogste aantal tot nu toe. Een week eerder zetten vaccineerders ruim 564.000 prikken, de week ervoor bijna 454.000 en in de eerste week van de vaccinatiecampagne ruim 262.000.
Mensen van 60 jaar en ouder krijgen voorrang bij de herhaalprikken. In die groep heeft ongeveer een derde inmiddels die prik gehad. Ook zorgmedewerkers en mensen die medische risico's lopen zijn eerder aan de beurt. Het is niet bekend hoeveel van hen inmiddels zijn ingeënt.
De cijfers lopen tot en met afgelopen zondag. De overheid wil deze week iedereen van 60 tot 40 de kans geven om een prikafspraak in te plannen, en mogelijk volgende week iedereen van 40 tot 12.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
4 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
22 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geleden