Bijna 4500 nieuwe coronagevallen
BILTHOVEN (ANP) - Tussen woensdagochtend en donderdagochtend zijn 4472 nieuwe coronagevallen geregistreerd. Dat is het hoogste aantal in ongeveer twee weken. In de drie voorgaande dagen viel het cijfer heel laag uit vanwege de sluiting van teststraten in verband met het winterweer.
Ongeveer 20.000 mensen konden zondag niet getest worden. Hun afspraken werden afgezegd omdat het KNMI code rood had afgekondigd vanwege kou, sneeuw, snijdende wind en gladheid. Daardoor konden de cijfers tot woensdag een vertekend beeld geven, liet het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) eerder al weten. De meeste testlocaties zijn inmiddels weer open.
Het is niet bekend hoeveel mensen die zich toen niet konden laten testen, inmiddels alsnog zijn getest.
Amsterdam
Op maandag meldde het RIVM bijna 2300 positieve tests, op dinsdag bijna 1800 en op woensdag iets meer dan 3200. In de afgelopen zeven dagen zijn iets meer dan 24.000 besmettingen vastgesteld en geregistreerd, gemiddeld 3440 per dag.
Amsterdam telde afgelopen etmaal 248 positieve tests. In Rotterdam kwamen 153 besmettingen aan het licht en in Den Haag 120. Daarna volgen Zaanstad met 67 nieuwe gevallen, Purmerend (63), Katwijk (62) en Utrecht (59).
Sterfgevallen
Het aantal sterfgevallen door corona steeg afgelopen etmaal met 74 en dat is vergelijkbaar met voorgaande dagen. Dat wil niet zeggen dat al deze mensen in de afgelopen 24 uur zijn overleden, want die informatie komt soms pas na een tijdje binnen. In Amersfoort en de gemeente Utrechtse Heuvelrug werden vier sterfgevallen genoteerd, het hoogste aantal van het land.
Bijna een jaar geleden werd het eerste coronageval van Nederland vastgesteld. Sindsdien zijn meer dan een miljoen Nederlanders positief getest. Het aantal sterfgevallen staat op 14.664 en kan volgende week boven de 15.000 uitkomen. De werkelijke aantallen besmettingen en sterfgevallen liggen vrijwel zeker hoger.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
2 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
2 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
4 dagen geleden