Bijna 2 miljoen euro boete voor kredietaanbieder Tinka
ZWOLLE (ANP) - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft kredietaanbieder Tinka een boete van 1,75 miljoen euro opgelegd. Het bedrijf zou op een onverantwoorde manier krediet hebben verstrekt en te weinig informatie inwinnen over de financiële positie van klanten. De toezichthouder vindt dat een kwalijke zaak, want hierdoor komen consumenten mogelijk in de problemen.
Het in Zwolle gevestigde Tinka geeft klanten de mogelijkheid om aankopen bij winkels achteraf te betalen. Die dienst wordt ook wel aangeduid als 'buy now, pay later'. Het bedrijf overtrad de regels tegen overkreditering en leende mogelijk te veel geld uit aan klanten. "Dit is ernstig, want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen", licht AFM-bestuurder Jos Heuvelman toe.
De AFM onderzocht tien dossiers van Tinka. In zeven gevallen won de kredietverstrekker te weinig informatie in over de financiële positie van consumenten. In twee dossiers werd krediet verleend dat niet verleend had mogen worden.
Fouten
Niet alleen de belangen van consumenten worden geschaad als kredietaanbieders zich niet aan de regels houden, maar ook het speelveld op de kredietmarkt wordt verstoord. Bedrijven die niet op een verantwoorde manier krediet verstrekken kunnen ten onrechte een grotere markt bedienen en hierdoor een oneigenlijk voordeel behalen, stelt de toezichthouder.
Tinka zegt de boete te accepteren en tekent naar eigen zeggen geen beroep aan. Ook erkent het bedrijf "de fouten die in het verleden zijn gemaakt". Het bedrijf benadrukt dat de fouten in de dossiers kwamen door "onbedoelde afwijkingen in het geautomatiseerde acceptatieproces". Het bedrijf neemt naar eigen zeggen alle benodigde maatregelen om herhaling in de toekomst te voorkomen. De kredietverstrekker gaat klanten compenseren die ten onrechte een krediet hebben ontvangen, bijvoorbeeld door het kwijtschelden van aflossingstermijnen die nog open staan.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
4 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
7 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
8 uur geleden