Bijna 10.000 coronagevallen in een week tijd
BILTHOVEN (ANP) - Het aantal nieuwe coronagevallen loopt weer iets op. In de afgelopen zeven dagen heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) 9889 positieve tests geregistreerd. Dat is het hoogste weektotaal sinds 20 augustus, iets meer dan een maand geleden.
Het aantal bevestigde besmettingen ligt 14,8 procent hoger dan vorige week. Dat is de snelste toename op weekbasis sinds 5 juli, bijna drie maanden geleden. Een verklaring voor de stijging meldt het RIVM niet.
Amsterdam had afgelopen dag de meeste positieve tests. In de hoofdstad kregen 83 inwoners te horen dat ze het coronavirus onder de leden hebben. Daarna volgen de andere grote steden: Rotterdam (78), Den Haag en Eindhoven (elk 47), en Utrecht (32). Vergeleken met het aantal inwoners hebben Zwolle en Sittard-Geleen relatief veel nieuwe gevallen.
Reproductiegetal
Het zogeheten reproductiegetal, dat aangeeft hoe snel het coronavirus zich verspreidt, is vrijdag gestegen naar het hoogste niveau sinds 1 juli. Het cijfer staat nu op 1,1. Dat betekent dat een gemiddelde groep van 100 mensen met corona 110 anderen besmetten. Zij dragen het virus vervolgens over aan 121 mensen, die 133 anderen aansteken. Bij elke stap wordt de groep virusdragers wat groter, en dan stijgt ook de kans dat anderen het virus oplopen. Hoe verder het getal boven de 1 komt, hoe sneller de verspreiding gaat.
Omdat het aantal positieve tests nog vrij laag ligt, komt het RIVM niet meer elke dag met nieuwe cijfers. De updates worden voorlopig twee keer gegeven, op dinsdag en vrijdag.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."
14 uur geledenKAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
20 uur geledenALPE D'HUEZ (ANP) - Sportevenement Alpe d'HuZes heeft dit jaar iets meer dan 25 miljoen euro opgeleverd, een recordbedrag. Dat laat de organisatie weten. Die belooft dat al het geld wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar kanker.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Om de zorg verder te verduurzamen, zijn nieuwe afspraken nodig waar ook de overheid aan meewerkt. Daarvoor pleiten voormalig gezondheidsminister Ernst Kuipers, voorzitter van het Nationaal Klimaat Platform Kees Vendrik en speciaal regeringsvertegenwoordiger Circulaire Economie Steven van Eijck. Ze roepen alle betrokken bewindslieden op om "voluit door te gaan" met het ondersteunen van de verduurzaming van de sector.
6 dagen geledenLEIDEN (ANP) - Een onderzoek naar een nieuwe anticonceptiepil is vroegtijdig stopgezet doordat te veel vrouwen zwanger raakten. Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) meldt dat vooral het aantal buitenbaarmoederlijke zwangerschappen reden was tot zorg.
1 week geledenDEN HAAG (ANP) - Spoedeisende hulpen (SEH) krijgen vanaf volgend jaar deels een vast budget van ongeveer 4,6 miljoen euro. Dit komt voor een deel in de plaats van de huidige bekostiging, die vooral gebaseerd is op hoeveel mensen worden geholpen.
1 week geleden