Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bij aanmeldcentrum Ter Apel hebben 400 mensen buiten geslapen

Bij aanmeldcentrum Ter Apel hebben 400 mensen buiten geslapen

TER APEL (ANP) - Bij het aanmeldcentrum in Ter Apel hebben in de nacht van zondag op maandag zo'n vierhonderd mensen buiten geslapen. Dat meldt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). Nog niet eerder waren het er zoveel.

De mensen sliepen onder meer onder de luifels die ter beschutting zijn geplaatst. Ook sliepen er asielzoekers in de sporthal op het terrein en op stoelen in de wachtruimte van de IND. In de nacht van vrijdag op zaterdag moesten ongeveer 250 mensen buiten slapen en in de nacht van zaterdag op zondag ging het om rond de driehonderd mensen.

Het is al maanden druk in het Groningse aanmeldcentrum. Asielzoekerscentra hebben geen plek meer en statushouders kunnen door onder meer de oververhitte huizenmarkt niet doorstromen naar een woning.

De drukte bij het aanmeldcentrum leidde eerder tot onrust en vechtpartijen. De gemeente Westerwolde, waar Ter Apel onder valt, wees het voorterrein van het aanmeldcentrum daarom vrijdag aan als veiligheidsrisicogebied. Dat houdt in dat er bijvoorbeeld preventief gefouilleerd kan worden.

Meer uit Binnenland

Luchtalarm blijft, Defensie betaalt mee aan nieuw netwerk

DEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.

2 uur geleden
Ook 500 inwoners Nijmegen mogen halfjaar gratis met de trein

NIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".

4 uur geleden
Kamerleden: noem misbruikchatgroepen georganiseerde misdaad

DEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.

5 uur geleden
Eis 4 jaar tegen ex-politieman voor verkrachting 17-jarig meisje

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geƫist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.

6 uur geleden
Zeven overleden jongeren herdacht bij presentatie ZIKOS-rapport

DEN HAAG (ANP) - Bij de presentatie van het nieuwe rapport van Jason Bhugwandass worden de zeven jongeren herdacht die overleden zijn nadat zij op een ZIKOS-afdeling hebben gezeten. In Nieuwspoort presenteert Bhugwandass, zelf ervaringsdeskundige, het rapport 'Eenzaam gestorven', twee jaar nadat hij met een rapport de misstanden in de gesloten jeugdzorg aan het licht bracht.

6 uur geleden
Verdachten van aanslag bij Rotterdamse synagoge hebben bekend

ROTTERDAM (ANP) - Vier verdachten die een aanslag zouden hebben gepleegd bij een synagoge in Rotterdam op 13 maart hebben bekend. Dat werd dinsdag duidelijk tijdens een eerste inleidende zitting in de rechtbank in Rotterdam. De verdachten ontkennen dat zij wisten dat het om een synagoge ging. Twee andere verdachten zwijgen tot op heden. Zij speelden volgens justitie een "faciliterende en coƶrdinerende rol".

6 uur geleden
Koning benadrukt belang van intensievere band met Duitsland

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander vindt dat Nederland en Duitsland hun vriendschap moeten intensiveren om samen sterker te staan in een tijd van internationale onzekerheid. Dat zei hij dinsdag in een persverklaring aan het begin van het staatsbezoek van de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier aan Nederland.

7 uur geleden