Bierverkopen Heineken omhoog door coronaversoepelingen
AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft zijn omzet in het eerste halfjaar flink zien stijgen als gevolg van de versoepelingen van coronamaatregelen. Zo ging in veel landen de horeca weer open, al dan niet nog met beperkingen. Wel maakt Heineken zich zorgen om nieuwe coronabeperkingen, met name in Aziatische en Afrikaanse landen. Ook merkt het bedrijf dat de grondstofprijzen stijgen en dat zal vanaf de tweede jaarhelft gevolgen hebben.
Heineken verkocht 9,6 procent meer in het eerste halfjaar. In het tweede kwart was de toename zelfs haast 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de coronacrisis in veel landen hard toesloeg. "Het is nog heel recent dat in Europa de lockdowns eindigden", beseft topman Dolf van den Brink. "Maar we zijn heel positief gestemd. De wens om met mensen een biertje te drinken in het café is niet verdwenen, dus de horeca komt weer terug."
Zorgen over corona heeft Heineken ook, in het bijzonder in Zuidoost-Azië waar het bierconcern groot is in bijvoorbeeld Vietnam. "Die landen werden vorig jaar veel minder hard getroffen, maar daar zijn nu lockdowns. En door de lage vaccinatiegraad gaat dat nog wel enige tijd een rol spelen", verwacht Van den Brink.
Eigen kracht
De omzet in de eerste zes maanden ging met 14,1 procent omhoog op eigen kracht, dus zonder de gevolgen van bijvoorbeeld wisselkoersschommelingen en overnames. Heineken bereikte dit door meer klanten naar zijn duurdere biersoorten, met name het merk Heineken, te sturen. In landen als Brazilië, China, Nigeria, Zuid-Afrika, Italië, Mexico en Polen groeide de dorst naar Heineken het hardst.
Behalve premiumbieren deden ook drankjes met weinig alcohol het goed. Met name in Europa en Noord-, Midden- en Zuid-Amerika verkocht Heineken meer 0.0 bier. Dat was vooral Heineken 0.0, dat in 95 landen wordt verkocht. "We zien eigenlijk overal sterke groei van 0.0 bieren en er is nog veel meer mogelijk. Er is nog veel vernieuwing", aldus Van den Brink. Zo hebben steeds meer andere merken van Heineken, als Desperados en Lagunitas, nu ook alcoholvrije varianten. Daarnaast voert Heineken ook alcoholvrije cidermerken.
Kostenbesparingsprogramma
Verder is Heineken bezig met een kostenbesparingsprogramma dat tot en met 2023 structureel 2 miljard euro moet opleveren. Dit jaar verwacht het bedrijf daar al 1 miljard van te realiseren. Heineken schrapt onder meer 8000 voltijdsbanen wereldwijd en versimpelt de productlijnen door minder verschillende verpakkingsvormen te gebruiken. Ook probeert het bedrijf de verpakkingen zo licht mogelijk te maken.
Met die kostenbesparingen verwacht Heineken een deel van de hogere kosten voor grondstoffen te kunnen opvangen, geeft financieel directeur Harold van den Broek aan. Een ander deel moet mogelijk aan klanten worden doorberekend. "Maar dat bekijken we van land tot land."
De eerste jaarhelft leverde Heineken een winst op van net iets meer dan 1 miljard euro. Het concern verwacht dat de resultaten over heel 2021 nog onder die van 2019 blijven.
Meer uit Financieel
ALMERE (ANP) - Chiptoeleverancier ASM International (ASMI) heeft het afgelopen kwartaal minder nieuwe orders ontvangen. Dat kwam grotendeels door een "aanzienlijke afname" van orders uit China. Daarbij spelen ook de "onlangs aangekondigde exportbeperkingen" een rol, stelt topman Hichem M'Saad in een toelichting op de kwartaalcijfers. De afname volgt volgens ASMI op een sterke eerste helft van het jaar.
52 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Bits of Freedom (BoF) noemt het "spijtig" dat Meta van het gerechtshof in Amsterdam niet meteen aanpassingen aan Facebook en Instagram hoeft door te voeren. "Juist rond de verkiezingen wil je als gebruiker namelijk grip op je informatiedieet", zegt een woordvoerster van BoF. De organisatie die zich inzet voor burgerrechten en privacy had in eerste instantie een kort geding tegen Meta aangespannen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Philips is dinsdag onderaan de AEX-index in Amsterdam geëindigd, na een waarschuwingsbrief van de Amerikaanse voedsel- en medicijnautoriteit FDA. De waakhond heeft het zorgtechnologieconcern laten weten dat drie van zijn productiefaciliteiten in de Verenigde Staten en Nederland niet voldoen aan de productienormen. Het aandeel zakte 6 procent.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Meta, het moederbedrijf van onder meer Facebook en Instagram, krijgt meer tijd om aanpassingen door te voeren aan de tijdlijnen van de socialemediaplatforms. Dit heeft het gerechtshof in Amsterdam dinsdag bepaald. Begin deze maand oordeelde een rechter dat Meta de websites en apps van Facebook en Instagram binnen twee weken moest aanpassen.
2 uur geledenSILVER SPRING (ANP/BLOOMBERG) - Philips heeft een waarschuwingsbrief gekregen van de Amerikaanse voedsel- en medicijnautoriteit FDA. Daarin zegt de toezichthouder dat na inspecties is gebleken dat het bedrijf op drie locaties niet voldoet aan de productienormen.
3 uur geledenCUPERTINO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De beurswaarde van Apple is dinsdag gestegen naar 4 biljoen dollar. Dat is 4000 miljard dollar, omgerekend ruim 3437 miljard euro. Apple is het derde grote techbedrijf dat deze mijlpaal haalt, na Nvidia en Microsoft.
4 uur geledenNEW YORK (ANP) - United Parcel Service (UPS) maakte dinsdag een koerssprong van 10 procent op de beurzen in New York. De grote pakketvervoerder, die ook in Nederland actief is, boekte in het derde kwartaal meer winst dan verwacht. Het plan van topvrouw Carol Tomé om de kosten drastisch te verlagen en het bezorgnetwerk te hervormen lijkt resultaat op te leveren. Ook de verwachting voor het huidige kwartaal viel hoger uit dan kenners hadden voorzien. Concurrent FedEx ging mee omhoog en klom 1,5 procent.
4 uur geleden