Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Biden vraagt Poetin hackersgroepen aan te pakken

Biden vraagt Poetin hackersgroepen aan te pakken

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Joe Biden heeft bij zijn Russische ambtsgenoot aangedrongen op het aanpakken van de Russische hackersgroepen die de Verenigde Staten aanvallen. Biden en Vladimir Poetin spraken elkaar vrijdag telefonisch, meldt het Witte Huis. Het gesprek duurde ongeveer een uur.

Volgens het Witte Huis heeft Biden benadrukt dat hij zich blijft inzetten tegen de bredere dreiging van gijzelsoftware. Hij "herhaalde dat de Verenigde Staten alle noodzakelijke maatregelen zullen nemen om hun bevolking en hun vitale infrastructuur te beschermen" tegen de voortdurende cyberaanvallen.

Een woordvoerster laat weten dat geen nieuwe informatie bekend is die zou wijzen op betrokkenheid van Moskou bij de grote cyberaanval van vorige week. Duizenden bedrijven zijn door die hack getroffen, die naar alle waarschijnlijkheid is uitgevoerd door de aan Rusland gelieerde hackersgroep REvil.

Tegenacties

Of de Verenigde Staten al tegenacties hebben uitgevoerd voor de grote cyberaanval, is niet duidelijk. Biden zei vrijdag tegen journalisten dat een aanval op de servers die gebruikt worden voor de cyberaanvallen tot de mogelijkheden behoort. Een hooggeplaatste regeringsmedewerker vulde daarna nog aan dat een eventuele reactie van Amerikaanse zijde in de komende dagen en weken duidelijk wordt.

REvil zat ook achter de hack bij vleesverwerkingsbedrijf JBS, waardoor vorige maand een aanzienlijk deel van de Amerikaanse vleesverwerkingsindustrie werd stilgelegd. Het bedrijf betaalde 11 miljoen dollar losgeld na de cyberaanval.

Die aanval kwam niet lang na een grote hack tegen het Amerikaanse Colonial Pipeline. Door die cyberaanval moest een belangrijke oliepijplijn tijdelijk worden platgelegd, waardoor er tekorten aan benzine bij tankstations ontstonden en de brandstofprijzen flink stegen. Ook hiervan worden Russische hackers verdacht, met de naam DarkSide.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

44 minuten geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

2 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

3 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden