Biden geeft openheid over bezoekers Witte Huis
WASHINGTON (ANP) - De regering van de Verenigde Staten heeft vrijdag een logboek gepubliceerd met daarin de namen van bezoekers van het Witte Huis in januari. De regering-Biden is de eerste die volledige openheid zal geven over wie in het eerste jaar van de ambtstermijn van de president bij hem over de vloer komt, en zal dat maandelijks gaan doen. Toenmalig president Donald Trump maakte een einde aan dat beleid, een erfenis van zijn voorganger Barack Obama.
Het Witte Huis wil met het beleid invulling geven aan beloftes over "integriteit, transparantie en vertrouwen in de overheid" die Biden heeft gedaan. In de logboeken is te zien wie het terrein van het Witte Huis wanneer heeft betreden en verlaten, en in welke hoedanigheid. In het eerste vrijgegeven logboek, van 20 januari tot 31 januari, staan zo'n 400 notities, meldt het Witte Huis.
Op de lijst staan mogelijk niet alle bezoekers van het Witte Huis in Bidens eerste twaalf dagen vermeld. "In lijn met het beleid van de regering-Obama, zal sommige informatie om redenen van privacy, nationale veiligheid of anderszins worden achtergehouden", staat in een verklaring van het Witte Huis.
Wel zal het kantoor van de president elke maand bekendmaken hoeveel bezoeken om die redenen onvermeld zijn gebleven en later alsnog informatie vrijgeven als die niet meer gevoelig is.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
1 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
2 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
3 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
4 uur geleden