Bezoek aan Nederlandse films in 2024 met 20 procent gestegen
AMSTERDAM (ANP) - Hoewel het totale aantal bioscoopbezoekers vorig jaar met 7 procent afnam ten opzichte van 2023, steeg het aantal bezoekers van Nederlandse films met 20 procent. In totaal werden vorig jaar ruim 29,3 miljoen bioscoopkaartjes verkocht. De Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) presenteerde deze cijfers dinsdag.
Nederlandse films trokken vorig jaar bijna 840.000 bezoekers meer dan het jaar ervoor, wat neerkomt op ruim 5,1 miljoen bezoekers. Het was daarmee voor het eerst in negen jaar dat er zoveel mensen naar een Nederlandse film gingen. "Het eerste halfjaar was echt een 'bumpy road', want in 2023 was er een grote staking in Amerika en daardoor werden veel Hollywoodfilms vertraagd. Dat had toch wel enorme effecten op het bioscoopbezoek in Nederland, want Amerikaanse films zijn gewoon een heel belangrijk onderdeel daarvan. Maar de Nederlandse films waren wel echt heel belangrijk om die 'bumpy road' positief af te vlakken", zegt NVBF-voorzitter Boris van der Ham.
De best bezochte bioscooptitel was afgelopen jaar de animatiefilm Inside Out 2 met bijna 1,4 miljoen bezoekers. Ook de animatiefilm Despicable Me 4 trok een miljoenenpubliek. Loverboy: Emoties Uit was met bijna 377.000 bezoekers de best bezochte film van eigen bodem, gevolgd door Bon Bini: Bangkok Nights met bijna 322.000 verkochte kaartjes. Op de derde plaats volgt Verliefd op Bali met bijna 273.000 bezoekers.
De NVBF-voorzitter pleit ervoor om meer te blijven investeren in de Nederlandse filmtheaters en bioscoopsector. "We blijven onverstoord investeren in aantrekkelijke zalen en concepten. We leunen niet achterover", meent Van der Ham. "En zorg ervoor dat de Nederlandse film sterk blijft en nog sterker wordt. Zelfs films met een zwaar onderwerp als dementie, zoals De Terugreis, blijken het dan hartstikke goed te doen. Dat is alleen maar een mooie oproep voor het komend jaar en de jaren hierna dat de Nederlandse film ook echt in de lift moet blijven zitten om ervoor te zorgen dat we als bioscoopsector minder kwetsbaar zijn voor de grillen uit Hollywood."
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden