Bezetting universiteitsgebouw Maastricht beëindigd
MAASTRICHT (ANP) - De bezetting van een faculteitsgebouw van de Universiteit Maastricht (UM) is woensdagavond beëindigd. Ook hebben de actievoerders hun vorige week maandag opgezette tentenkamp achter de faculteit sociaal-culturele wetenschappen "vrijwillig" verlaten. Dat heeft de UM bekendgemaakt. De actievoerders ontkennen dat ze het tentenkamp vrijwillig hebben verlaten. Ze wilden er naar eigen zeggen blijven, maar hadden de keus tussen gearresteerd worden of vrijwillig weggaan.
Ruim honderd pro-Palestijnse activisten hadden het gebouw aan de Grote Gracht in Maastricht woensdagochtend bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen. Ze willen dat de UM de contacten met Israëlische instellingen verbreekt.
Na urenlang overleg met het college van bestuur van de UM besloten de activisten hun bezetting op te geven. "De universiteit heeft de politie gebeld wegens huisvredebreuk", lieten activisten het ANP weten. "We ontvingen 18 minuten voor ontruimingstijd (18.00 uur) een kennisgeving per e-mail. De hele dag door bleef de universiteit ons via informele kanalen (geen schriftelijke) verzekeren dat ze de politie niet zouden bellen."
Ernstige zorgen
De UM voerde naar eigen zeggen overleg met de actievoerders vanwege "de ernstige zorgen van de gemeente, politie, Openbaar Ministerie en universiteit over de openbare orde en over de veiligheid van de mensen ter plaatse en van de omgeving." De gesprekken vonden volgens de UM plaats in afstemming met de politie.
"Met het deels uitbreiden van de acties naar de openbare ruimte, kon de UM die veiligheid zelf niet langer garanderen, ook niet voor de demonstranten", aldus de UM in een verklaring. De bezetting werd volgens de UM in alle rust beëindigd. Over het tentenkamp is volgens de activisten het laatste woord nog niet gezegd. "We vertrokken 'vrijwillig' omdat de universiteit ons had verzekerd dat de politie vandaag niet zou ingrijpen", aldus de activisten in een reactie aan het ANP. "Velen van ons hadden een pauze ingelast en het terrein voor een paar uur verlaten, dus we waren echt niet voorbereid op deze situatie."
Maatregelen
De UM neemt enkele maatregelen. Zo moeten staf en studenten vanaf donderdagochtend bij binnenkomst hun universiteitspas laten zien. Dit om ongenode gasten te weren, aldus de UM. Ook worden donderdag als beveiligingsmaatregel de meeste gebouwen van de UM uiterlijk om 19.00 uur gesloten.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
5 minuten geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
31 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
9 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
12 uur geleden