Bezetting universiteitsgebouw Maastricht beëindigd
MAASTRICHT (ANP) - De bezetting van een faculteitsgebouw van de Universiteit Maastricht (UM) is woensdagavond beëindigd. Ook hebben de actievoerders hun vorige week maandag opgezette tentenkamp achter de faculteit sociaal-culturele wetenschappen "vrijwillig" verlaten. Dat heeft de UM bekendgemaakt. De actievoerders ontkennen dat ze het tentenkamp vrijwillig hebben verlaten. Ze wilden er naar eigen zeggen blijven, maar hadden de keus tussen gearresteerd worden of vrijwillig weggaan.
Ruim honderd pro-Palestijnse activisten hadden het gebouw aan de Grote Gracht in Maastricht woensdagochtend bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen. Ze willen dat de UM de contacten met Israëlische instellingen verbreekt.
Na urenlang overleg met het college van bestuur van de UM besloten de activisten hun bezetting op te geven. "De universiteit heeft de politie gebeld wegens huisvredebreuk", lieten activisten het ANP weten. "We ontvingen 18 minuten voor ontruimingstijd (18.00 uur) een kennisgeving per e-mail. De hele dag door bleef de universiteit ons via informele kanalen (geen schriftelijke) verzekeren dat ze de politie niet zouden bellen."
Ernstige zorgen
De UM voerde naar eigen zeggen overleg met de actievoerders vanwege "de ernstige zorgen van de gemeente, politie, Openbaar Ministerie en universiteit over de openbare orde en over de veiligheid van de mensen ter plaatse en van de omgeving." De gesprekken vonden volgens de UM plaats in afstemming met de politie.
"Met het deels uitbreiden van de acties naar de openbare ruimte, kon de UM die veiligheid zelf niet langer garanderen, ook niet voor de demonstranten", aldus de UM in een verklaring. De bezetting werd volgens de UM in alle rust beëindigd. Over het tentenkamp is volgens de activisten het laatste woord nog niet gezegd. "We vertrokken 'vrijwillig' omdat de universiteit ons had verzekerd dat de politie vandaag niet zou ingrijpen", aldus de activisten in een reactie aan het ANP. "Velen van ons hadden een pauze ingelast en het terrein voor een paar uur verlaten, dus we waren echt niet voorbereid op deze situatie."
Maatregelen
De UM neemt enkele maatregelen. Zo moeten staf en studenten vanaf donderdagochtend bij binnenkomst hun universiteitspas laten zien. Dit om ongenode gasten te weren, aldus de UM. Ook worden donderdag als beveiligingsmaatregel de meeste gebouwen van de UM uiterlijk om 19.00 uur gesloten.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
47 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden