Bezetting universiteitsgebouw Maastricht beëindigd
MAASTRICHT (ANP) - De bezetting van een faculteitsgebouw van de Universiteit Maastricht (UM) is woensdagavond beëindigd. Ook hebben de actievoerders hun vorige week maandag opgezette tentenkamp achter de faculteit sociaal-culturele wetenschappen "vrijwillig" verlaten. Dat heeft de UM bekendgemaakt. De actievoerders ontkennen dat ze het tentenkamp vrijwillig hebben verlaten. Ze wilden er naar eigen zeggen blijven, maar hadden de keus tussen gearresteerd worden of vrijwillig weggaan.
Ruim honderd pro-Palestijnse activisten hadden het gebouw aan de Grote Gracht in Maastricht woensdagochtend bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen. Ze willen dat de UM de contacten met Israëlische instellingen verbreekt.
Na urenlang overleg met het college van bestuur van de UM besloten de activisten hun bezetting op te geven. "De universiteit heeft de politie gebeld wegens huisvredebreuk", lieten activisten het ANP weten. "We ontvingen 18 minuten voor ontruimingstijd (18.00 uur) een kennisgeving per e-mail. De hele dag door bleef de universiteit ons via informele kanalen (geen schriftelijke) verzekeren dat ze de politie niet zouden bellen."
Ernstige zorgen
De UM voerde naar eigen zeggen overleg met de actievoerders vanwege "de ernstige zorgen van de gemeente, politie, Openbaar Ministerie en universiteit over de openbare orde en over de veiligheid van de mensen ter plaatse en van de omgeving." De gesprekken vonden volgens de UM plaats in afstemming met de politie.
"Met het deels uitbreiden van de acties naar de openbare ruimte, kon de UM die veiligheid zelf niet langer garanderen, ook niet voor de demonstranten", aldus de UM in een verklaring. De bezetting werd volgens de UM in alle rust beëindigd. Over het tentenkamp is volgens de activisten het laatste woord nog niet gezegd. "We vertrokken 'vrijwillig' omdat de universiteit ons had verzekerd dat de politie vandaag niet zou ingrijpen", aldus de activisten in een reactie aan het ANP. "Velen van ons hadden een pauze ingelast en het terrein voor een paar uur verlaten, dus we waren echt niet voorbereid op deze situatie."
Maatregelen
De UM neemt enkele maatregelen. Zo moeten staf en studenten vanaf donderdagochtend bij binnenkomst hun universiteitspas laten zien. Dit om ongenode gasten te weren, aldus de UM. Ook worden donderdag als beveiligingsmaatregel de meeste gebouwen van de UM uiterlijk om 19.00 uur gesloten.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
7 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
8 uur geleden