Bezetting universiteitsgebouw Maastricht beëindigd
MAASTRICHT (ANP) - De bezetting van een faculteitsgebouw van de Universiteit Maastricht (UM) is woensdagavond beëindigd. Ook hebben de actievoerders hun vorige week maandag opgezette tentenkamp achter de faculteit sociaal-culturele wetenschappen "vrijwillig" verlaten. Dat heeft de UM bekendgemaakt. De actievoerders ontkennen dat ze het tentenkamp vrijwillig hebben verlaten. Ze wilden er naar eigen zeggen blijven, maar hadden de keus tussen gearresteerd worden of vrijwillig weggaan.
Ruim honderd pro-Palestijnse activisten hadden het gebouw aan de Grote Gracht in Maastricht woensdagochtend bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen. Ze willen dat de UM de contacten met Israëlische instellingen verbreekt.
Na urenlang overleg met het college van bestuur van de UM besloten de activisten hun bezetting op te geven. "De universiteit heeft de politie gebeld wegens huisvredebreuk", lieten activisten het ANP weten. "We ontvingen 18 minuten voor ontruimingstijd (18.00 uur) een kennisgeving per e-mail. De hele dag door bleef de universiteit ons via informele kanalen (geen schriftelijke) verzekeren dat ze de politie niet zouden bellen."
Ernstige zorgen
De UM voerde naar eigen zeggen overleg met de actievoerders vanwege "de ernstige zorgen van de gemeente, politie, Openbaar Ministerie en universiteit over de openbare orde en over de veiligheid van de mensen ter plaatse en van de omgeving." De gesprekken vonden volgens de UM plaats in afstemming met de politie.
"Met het deels uitbreiden van de acties naar de openbare ruimte, kon de UM die veiligheid zelf niet langer garanderen, ook niet voor de demonstranten", aldus de UM in een verklaring. De bezetting werd volgens de UM in alle rust beëindigd. Over het tentenkamp is volgens de activisten het laatste woord nog niet gezegd. "We vertrokken 'vrijwillig' omdat de universiteit ons had verzekerd dat de politie vandaag niet zou ingrijpen", aldus de activisten in een reactie aan het ANP. "Velen van ons hadden een pauze ingelast en het terrein voor een paar uur verlaten, dus we waren echt niet voorbereid op deze situatie."
Maatregelen
De UM neemt enkele maatregelen. Zo moeten staf en studenten vanaf donderdagochtend bij binnenkomst hun universiteitspas laten zien. Dit om ongenode gasten te weren, aldus de UM. Ook worden donderdag als beveiligingsmaatregel de meeste gebouwen van de UM uiterlijk om 19.00 uur gesloten.
Meer uit Binnenland
TERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, zijn opgeroepen en onderweg, meldt de veiligheidsregio.
14 minuten geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
59 minuten geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
5 uur geleden