Bezetting universiteitsgebouw Maastricht beëindigd
MAASTRICHT (ANP) - De bezetting van een faculteitsgebouw van de Universiteit Maastricht (UM) is woensdagavond beëindigd. Ook hebben de actievoerders hun vorige week maandag opgezette tentenkamp achter de faculteit sociaal-culturele wetenschappen "vrijwillig" verlaten. Dat heeft de UM bekendgemaakt. De actievoerders ontkennen dat ze het tentenkamp vrijwillig hebben verlaten. Ze wilden er naar eigen zeggen blijven, maar hadden de keus tussen gearresteerd worden of vrijwillig weggaan.
Ruim honderd pro-Palestijnse activisten hadden het gebouw aan de Grote Gracht in Maastricht woensdagochtend bezet om kracht bij te zetten aan hun eisen. Ze willen dat de UM de contacten met Israëlische instellingen verbreekt.
Na urenlang overleg met het college van bestuur van de UM besloten de activisten hun bezetting op te geven. "De universiteit heeft de politie gebeld wegens huisvredebreuk", lieten activisten het ANP weten. "We ontvingen 18 minuten voor ontruimingstijd (18.00 uur) een kennisgeving per e-mail. De hele dag door bleef de universiteit ons via informele kanalen (geen schriftelijke) verzekeren dat ze de politie niet zouden bellen."
Ernstige zorgen
De UM voerde naar eigen zeggen overleg met de actievoerders vanwege "de ernstige zorgen van de gemeente, politie, Openbaar Ministerie en universiteit over de openbare orde en over de veiligheid van de mensen ter plaatse en van de omgeving." De gesprekken vonden volgens de UM plaats in afstemming met de politie.
"Met het deels uitbreiden van de acties naar de openbare ruimte, kon de UM die veiligheid zelf niet langer garanderen, ook niet voor de demonstranten", aldus de UM in een verklaring. De bezetting werd volgens de UM in alle rust beëindigd. Over het tentenkamp is volgens de activisten het laatste woord nog niet gezegd. "We vertrokken 'vrijwillig' omdat de universiteit ons had verzekerd dat de politie vandaag niet zou ingrijpen", aldus de activisten in een reactie aan het ANP. "Velen van ons hadden een pauze ingelast en het terrein voor een paar uur verlaten, dus we waren echt niet voorbereid op deze situatie."
Maatregelen
De UM neemt enkele maatregelen. Zo moeten staf en studenten vanaf donderdagochtend bij binnenkomst hun universiteitspas laten zien. Dit om ongenode gasten te weren, aldus de UM. Ook worden donderdag als beveiligingsmaatregel de meeste gebouwen van de UM uiterlijk om 19.00 uur gesloten.
Meer uit Binnenland
VOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
25 minuten geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - NS laat vanaf woensdag op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger kunnen treinonderdelen oververhit raken, legt de vervoerder uit. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden. Door de komende dagen minder treinen te laten rijden hoopt NS eventuele problemen beter op te kunnen vangen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag twee jaar gevangenisstraf geëist tegen twee vrouwen vanwege zware kindermishandeling in Utrecht. Volgens het OM heeft Karlijn van R. (37) haar minderjarige zoon en dochter stelselmatig mishandeld. Een vriendin van haar, Chantal S. (42), ziet de officier als medeplichtige.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op dit moment geldt op meer zwemlocaties een waarschuwing voor gezondheidsrisico's, blijkt uit een analyse van het ANP van data van Zwemwater.nl. Bij het vorige peilmoment op vrijdag 12 juni werd op 40 locaties gewaarschuwd vanwege slechte waterkwaliteit. Momenteel gelden er 46 waarschuwingen.
2 uur geleden