Bewoners flat Oosterwolde na explosie voorlopig niet naar huis
OOSTERWOLDE (ANP) - De inwoners van het flatgebouw in Oosterwolde die zaterdagavond na een vermoedelijke gasexplosie hun woningen uit moesten, kunnen voorlopig niet terugkeren. De veiligheidsregio Frŷslan meldt dat het pand te onveilig is om te betreden. Maandag bekijken de gemeente Ooststellingwerf, waartoe het dorp behoort, en woningbedrijf WoonFriesland wat de vervolgstappen zijn.
Het gaat om zo'n twintig bewoners van de in totaal dertien woningen van het complex aan de Gijenham. Zij zijn overgebracht naar het gemeentehuis en er wordt nog bekeken waar ze de nacht zullen doorbrengen.
Door de explosie liep een persoon brandwonden op, maar kon op eigen gelegenheid naar het ziekenhuis. De explosie gebeurde in een woning op de bovenste verdieping van de flat en veroorzaakte scheuren in de zijmuur. De brandweer spreekt van een "ernstige beschadiging".
De woning is aangemerkt als plaats delict omdat onderzocht moet worden wat de oorzaak is van de vermoedelijke gasexplosie. De bewoners van de woning worden gehoord.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
2 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
53 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
54 minuten geleden