Bewindslieden botsen over bibliotheekboeken Zwarte Piet
DEN HAAG (ANP) - Het besluit van bibliotheken om boeken met afbeeldingen van Zwarte Piet van de plank te halen, is volgens staatssecretaris Raymond Knops een kwestie van "meten met twee maten". Dat schrijft hij op Twitter.
"Als Zwarte Piet in strijd met de goede zeden is, welke boeken gaan dan nog meer verdwijnen?" vraagt hij zich af. Zijn uitspraken zijn opmerkelijk, omdat deze kwestie niet in zijn portefeuille zit. Hij is staatssecretaris voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Tevens is hij voor de Tweede Kamerverkiezingen campagneleider voor het CDA.
Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, Wetenschap en Cultuur), die het onderwerp wel in haar portefeuille heeft, vindt het juist goed dat de discussie in openbare bibliotheken plaatsvindt. Die bibliotheken zijn onafhankelijk en gaan over hun eigen collectie, benadrukt ze.
Blijven leren
Ook is het goed dat bibliotheken meebewegen in het veranderde beeld van Piet, mits ze dit "transparant doen en hierover het gesprek aangaan met iedereen die dat wil". Van Engelshoven ziet het niet zitten dat de boeken worden weggegooid, omdat het "goed is te blijven leren van het verleden."
Het kabinet spreekt normaal gesproken met één mond. Van Engelshoven laat de uitspraken van Knops aan hemzelf, zegt een woordvoerder van de minister. "Hij heeft ook een rol binnen zijn partij en we gaan richting verkiezingen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
10 uur geleden