Bevolking groeit weer na maanden van krimp
DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse bevolking is weer gegroeid in het derde kwartaal. In de drie maanden daarvoor nam het aantal inwoners nog licht af. Het coronavirus eiste toen veel slachtoffers en tegelijkertijd kwamen tijdens de eerste golf weinig migranten deze kant op. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Het aantal inwoners nam het afgelopen kwartaal met 39.000 toe. Deze toename is kleiner dan in dezelfde periode in 2019, toen er ruim 57.000 inwoners bij kwamen.
De bevolking groeide in juli, augustus en september met name vanwege migratie. Er waren meer mensen die van het buitenland naar Nederland verhuisden dan andersom. Daardoor groeide de bevolking met 29.600 inwoners als gevolg van migratie. Dat is nog wel ruim een derde minder dan een jaar eerder. Er kwamen vooral minder mensen van buiten de Europese Unie (EU) deze kant op. De migratie uit Midden- en Oost-Europese landen zoals Polen, Roemeniƫ en Bulgarije herstelde wel weer bijna naar het oude niveau. In het tweede kwartaal droogde de migratie vrijwel volledig op vanwege de coronamaatregelen.
In het derde kwartaal werden voor het eerst dit jaar meer kinderen geboren dan er mensen overleden. Daardoor groeide de bevolking met nog eens 9500 inwoners, bovenop de toename die door migratie werd veroorzaakt. In de eerste helft van dit jaar eiste het coronavirus veel slachtoffers. Dat trok de bevolkingsgroei omlaag.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coƶrdinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
1 dag geleden