Beveiligers verbijsterd over 'jojobeleid' van kabinet
GORINCHEM (ANP) - Evenementen- en horecabeveiligers zijn verbijsterd over het 'jojobeleid' van het kabinet, nu er nieuwe verscherpte coronamaatregelen van kracht zijn voor de evenementen- en horecabranche. Het kabinet moet na de gemaakte excuses voor de gang van zaken bereid zijn de financiële schade te vergoeden, zegt Ard van der Steur, voorzitter van de Nederlandse Veiligheidsbranche.
Bedrijven in de branche hebben maanden "keihard en met inzet van veel eigen middelen" gewerkt aan een veilige heropening van het uitgaansleven, en "veel van die inspanningen worden nu tenietgedaan", zegt Van der Steur. Volgens hem hebben de Fieldlab-evenementen met 129.000 bezoekers die slechts 103 mogelijke besmettingen opleverden, laten zien dat er een basis is om evenementen op een verantwoorde manier te organiseren.
Veel beveiligers hebben volgens Van der Steur de branche verlaten of dreigen dat vanwege de onduidelijkheid te doen. "Dit sterk wisselende beleid maakt het voor evenementenbeveiligingsbedrijven ook steeds lastiger om voldoende gekwalificeerde beveiligers te kunnen leveren als straks toch weer evenementen mogelijk zijn."
De Veiligheidsbranche, die zegt 90 procent van de 26.000 beveiligingsmedewerkers in Nederland te vertegenwoordigen, wil net als de Vereniging van Evenementenmakers dat de branche ver voor 13 augustus duidelijkheid krijgt over wat er in de toekomst wel kan. De branche noemt daarnaast de regel van verplichte zitplaatsen en minder bezoekers "een enorme (en niet-noodzakelijke) klap voor de sector".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden