Bestedingen aan tv-reclames lopen verder op na recordjaar 2021
AMSTERDAM (ANP) - De uitgaven aan tv-reclames zijn in de eerste helft van dit jaar verder opgelopen, nadat in 2021 al sprake was van de hoogste bestedingen ooit. Volgens tv-marketingorganisatie Screenforce is er in de meetperiode voor een recordbedrag van 460 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat was 13 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Vooral in het eerste kwartaal werd er meer geld besteed aan reclames. Op jaarbasis was sprake van een toename van 27 procent. De vergelijking met het eerste kwartaal van 2021 gaat vanwege de coronapandemie nog wel enigszins mank. Destijds waren bedrijven juist voorzichtiger met het doen van uitgaven.
Zowel de spot- als de non-spotreclamemarkt groeide. De totale waarde van de spotreclames, de reguliere tv-reclames, steeg naar 413 miljoen euro. Dat betekende een groei van 14 procent op jaarbasis. De non-spotreclames, zoals investeringen van adverteerders in programma's, maar ook billboardreclames en campagnes met influencers, kwamen uit op 47 miljoen euro. Dat is een stijging van 9 procent.
Verder meldt Screenforce dat de tv-schermtijd in de eerste zes maanden van het jaar afnam. De gemiddelde kijktijd kwam uit op 3 uur en 6 minuten per dag, oftewel 186 minuten. Dat was een jaar eerder nog 212 minuten. Dit toont volgens de onderzoekers aan dat de records van 2020 en 2021 duidelijk een gevolg waren van de coronapandemie. Door de lockdowns keken we vaker naar de televisie.
Ondanks de economische onzekerheden en de dreigende recessie denkt Screenforce dat de uitgaven aan tv-reclames dit jaar tussen de 6 en 8 procent zullen toenemen op jaarbasis.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Warner Bros. Discovery was dinsdag een duidelijke winnaar op Wall Street. Het bedrijf won meer dan 4 procent aan beurswaarde na een bericht van entertainmentblad Variety over een mogelijk bod van 71 miljard dollar op het mediaconcern achter onder andere televisiezenders CNN en Discovery en streamingdienst HBO Max.
1 uur geledenBERLIJN (ANP/RTR) - Een tekort aan chips van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia lijkt voor toenemende problemen in de auto-industrie te zorgen. Het Japanse Nissan vermindert zijn productie volgende week met nog eens 1400 voertuigen, meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden. Verder heeft de Duitse toeleverancier Bosch laten weten op drie locaties met verstoringen te kampen.
1 uur geledenGENÈVE (ANP/RTR) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapt tot halverwege volgend jaar meer dan een kwart van haar personeelsbestand. Dit komt neer op een verlies van meer dan 2000 banen, ingegeven door de bezuinigingen bij de WHO vanwege het vertrek van de Verenigde Staten.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.
7 uur geledenNEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.
7 uur geleden