Beroepsvereniging apothekers waarschuwt voor gevolgen hack
DEN HAAG (ANP) - Een Nederlandse belangenorganisatie voor apothekers waarschuwt mensen dat hun persoonsgegevens mogelijk in verkeerde handen zijn gekomen. Op vrijdag 16 juni hebben hackers ingebroken bij het mailingsysteem voor het versturen van nieuwsbrieven van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP). Daardoor konden ze onder andere e-mailadressen achterhalen, maar soms ook de namen, adressen of het geslacht van ontvangers van de nieuwsbrief.
De KNMP heeft een e-mail rondgestuurd om te waarschuwen voor het datalek. Daarin schrijft de organisatie dat hackers geen toegang hebben gekregen tot inlog-, betaal- of gezondheidsgegevens. De KNMP heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en is van plan aangifte te doen bij de politie.
Cybercriminelen kunnen persoonsgegevens als adressen en namen gebruiken voor fraude of spamberichtjes. Die buitgemaakte informatie kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken om zich als iemand anders voor te doen, om zo in zogeheten phishingberichten wachtwoorden of andere vertrouwelijke informatie te bemachtigen. "Wij vragen u daarop alert te zijn", schrijft de KNMP.
Het lek ontstond door een inbraak in het mailingsysteem van een externe partij. Een woordvoerder van de KNMP kon niet direct zeggen van hoeveel mensen persoonsgegevens zijn gelekt. De organisatie heeft ongeveer 5000 leden die de nieuwsbrief ontvangen, maar ook andere geïnteresseerden ontvangen de mailings.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
15 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
55 minuten geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden