Berisping voor huisarts die coronabewijzen uitgaf
DEN BOSCH (ANP) - Een huisarts krijgt een berisping van het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Bosch omdat hij niet zorgvuldig is omgegaan met het afgeven van coronabewijzen, waarmee mensen tijdens de pandemie naar bijvoorbeeld het theater of op reis konden. De gezondheidsinspectie stelde dat de huisarts de bewijzen sowieso niet had mogen uitgeven. Daar gaat het college niet in mee.
De arts had volgens de inspectie mensen alleen een bewijs mogen geven als hij ze zelf zou hebben gevaccineerd, maar dat had hij in deze gevallen niet gedaan. Maar "uit de berichten vanuit de beroepsgroep in de relevante periode volgt geen eenduidig beeld over het mogen afgeven van herstelbewijzen of testbewijzen", stelt het tuchtcollege nu. De huisarts zelf verklaarde zijn handelen ook door te stellen dat er geen duidelijk verbod was op het uitgeven van de bewijzen door huisartsen.
Het college vindt de klachten van de inspectie evengoed deels gegrond. De arts koos zelf een datum om in te vullen voor het coronabewijs. Zo bepaalde hij op basis van informatie die hij van de patiënt kreeg over hun besmetting welke datum hij gebruikte. "Uit de handleiding van het systeem volgt duidelijk dat dit niet de bedoeling was" zegt het college. "De huisarts heeft erkend dat hij dit heeft gelezen, maar anders heeft gehandeld." Ook is hij onzorgvuldig met de dossiers van patiënten omgegaan.
Afweging college
Het college neemt ook mee dat een en ander zich afspeelde tijdens de pandemie. De betrouwbaarheid van het systeem van coronabewijzen, dat mensen weer wat vrijheid gaf na een tijd van strenge maatregelen, was afhankelijk van vertrouwen in de totstandkoming van de QR-codes. "In zo’n maatschappelijk onzekere periode wordt van een medisch professional, nog meer dan anders, zorgvuldigheid en voorzichtigheid verwacht. De huisarts heeft er geen blijk van gegeven zich daarvan bewust te zijn."
Een berisping wil zeggen dat het tuchtcollege het gedrag van de huisarts veroordeelt, maar hij mag zijn beroep wel blijven uitoefenen.
Meer uit Gezond
MIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
4 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De urgentie van de coronapandemie werd niet overal even duidelijk gevoeld. Ook bij wetenschappers liepen de inschattingen van de ernst van de situatie aanvankelijk uiteen, zei epidemioloog Amrish Baidjoe tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 dagen geleden