Bergkamp: breed draagvlak voor Plasterk als verkenner
DEN HAAG (ANP) - De benoeming van Ronald Plasterk tot verkenner in de kabinetsformatie kan op "groot politiek draagvlak" rekenen. Dat heeft Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp gezegd na afloop van overleg met alle beoogd fractievoorzitters. Alleen Esther Ouwehand (PvdD) en Stephan van Baarle (DENK) konden zich er niet in vinden.
Plasterk heeft ook zelf aangegeven "dat hij deze rol graag wil vervullen", aldus Bergkamp. Zij heeft er vertrouwen in dat de voormalig PvdA-minister deze taak wel tot een goed einde zal brengen. PVV-leider Geert Wilders droeg eerder senator Gom van Strien voor, maar die raakte afgelopen weekeinde in opspraak door beschuldigingen van fraude. Hij besloot daarom maandag terug te treden.
Wilders heeft gezegd dat hij niet op de hoogte was van de fraudebeschuldigingen toen hij Van Strien voordroeg. Om te voorkomen dat hij weer verrast wordt, heeft de PVV-leider volgens Bergkamp een "stevig gesprek" gehad met Plasterk, zegt Bergkamp. "Tegenwoordig ligt iedereen onder een vergrootglas, dat is gewoon zo. Het is belangrijk dus dat als er dingen spelen, dat iemand zelf uiteindelijk de verantwoordelijkheid voelt om dat te delen."
Het is de bedoeling dat Plasterk met de partijleiders in gesprek gaat en uiterlijk 5 december verslag uitbrengt. De nieuwe Tweede Kamer kan dan op 7 december in debat over zijn conclusies. De planning blijft daarmee ongewijzigd, ondanks de vertraging die de verkenningsfase door het vertrek van Van Strien heeft opgelopen. Bergkamp zegt nu geen reden te zien om Plasterk meer tijd te gunnen.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
55 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
20 uur geleden