Ben & Jerry’s stopt met adverteren op Facebook
SOUTH BURLINGTON (ANP) - IJsmerk Ben & Jerry’s, onderdeel van levensmiddelenreus Unilever, stopt per 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram. De boycot is onderdeel van de Stop Hate for Profit-campagne die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Hierbij wordt de socialmediagigant opgeroepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten.
De Stop Hate for Profit-campagne neemt het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten. Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.
Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry’s voor.
Steun Unilever
Unilever stelt in een reactie dat Ben & Jerry's als merk een lange geschiedenis van activisme en samenwerking op het gebied van sociale rechtvaardigheid kent en spreekt zijn steun uit aan het merk. Dat betekent niet dat meer merken van Unilever soortgelijke stappen zullen zetten. Volgens het concern is nog wel een hoop werk te doen. Unilever zal er bij bedrijven op aan blijven dringen om veranderingen te bewerkstelligen, zo klinkt het.
Facebook laat weten de beslissing van de merken te respecteren. De techgigant stelt zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van het platform te verwijderen. In een eerdere verklaring van Facebook staat dat het bedrijf nog stappen te zetten heeft om "gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren", en daarover in gesprek wil met burgerrechtenorganisaties.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/AFP) - De Chinese webwinkel Shein, bekritiseerd in Frankrijk wegens de verkoop van sekspoppen die op kinderen lijken, opende woensdag zijn allereerste fysieke winkel ter wereld in Parijs. De opening vond plaats onder strenge bewaking van oproerpolitie bij het luxe warenhuis tegenover het stadhuis van Parijs. Kinderrechtenactivisten protesteerden daar tegen de komst van de winkel.
5 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - Energieleverancier Eneco neemt Gulf Gas + Power over. Dat bedrijf levert energie aan Nederlandse midden- en kleinbedrijven (mkb'ers) en heeft meer dan 30.000 klanten. Eneco en Gulf Gas + Power melden geen financiële details over de overname.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Met duizend extra medewerkers, extra busjes, uitgebreidere sorteercentra en meer bezorgdagen denkt PostNL klaar te zijn voor de drukke feestdagenperiode. In aanloop naar Black Friday, gevolgd door Sinterklaas, de kerstdagen en nieuwjaar, bezorgen bedrijven als PostNL en DHL ieder jaar miljoenen extra pakketten en poststukken.
43 minuten geledenSAN FRANCISCO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Google heeft een schikking getroffen met de maker van de populaire game Fortnite, Epic Games. Het voorstel moet een einde maken aan de rechtszaak die Epic Games in 2020 aanspande.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil dat hogesnelheidstreinen tussen EU-landen flink sneller gaan rijden, wat uren verschil in de reistijd moet opleveren. Dat staat in een actieplan voor hogesnelheidslijnen dat de Europese Commissie woensdag presenteert.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - De druk op autofabrikanten neemt toe. Bij Nissan leidt een tekort aan chips tot productiebeperkingen, terwijl BMW en Toyota lagere winstmarges rapporteren door internationale handelsmaatregelen en felle concurrentie.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Supermarktconcern Ahold Delhaize was woensdag een stijger in de AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam. Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en webwinkel bol kwam met kwartaalresultaten die goed werden ontvangen door beleggers. Het aandeel ging kort na opening meer dan 2 procent omhoog.
3 uur geleden