Belgische premier hekelt ingrijpen bij bijeenkomst Brussel
BRUSSEL (ANP) - De Belgische premier Alexander De Croo vindt het "onaanvaardbaar" dat de Brusselse politie heeft ingegrepen bij een politieke bijeenkomst van rechts-conservatieven. De autoriteiten in de gemeente hebben de grondwet overtreden, schrijft hij op X.
In de Brusselse deelgemeente Sint-Joost-ten-Node werd dag één van de National Conservatism Conference (NatCon) gehouden. Op de spreeklijst staan onder anderen de Hongaarse premier Viktor Orbán en de geestelijk vader van de Brexit, Nigel Farage. Burgemeester Emir Kir gaf de politie opdracht om de bijeenkomst te verbieden, omdat die een gevaar zou vormen voor de openbare orde. In zijn gemeente "is extreemrechts niet welkom", schreef hij op X.
"Gemeentelijke autonomie is een hoeksteen van onze democratie, maar kan zichzelf nooit boven de Belgische grondwet plaatsen waarin sinds 1830 vrijheid van meningsuiting en vreedzame vereniging geborgd worden", aldus De Croo. "Het verbieden van politieke bijeenkomsten is in strijd met de grondwet. Punt."
Kritiek
De Britse premier Rishi Sunak uitte via een woordvoerder vergelijkbare kritiek. Hij noemt de situatie via een woordvoerder volgens de BBC "extreem verontrustend". De Italiaanse premier Giorgia Meloni zegt met "ongeloof en ontzetting" gekeken te hebben naar "de haatdragende onderdrukking van de vrijheid van meningsuiting" in Brussel.
Agenten legden NatCon op de eerste dag niet stil, maar blokkeerden wel de ingang. Zo kon de Franse politicus en opiniemaker Éric Zemmour er niet in.
Intussen kwamen binnen sprekers aan het woord die in het geweer kwamen tegen het politieoptreden. "Staken de globalisten in Brussel maar net zoveel energie in het beschermen van onze grenzen als in het proberen te muilkorven van conservatieven. Misschien was dit dan een gezonder continent geweest", zei het Britse Lagerhuislid en oud-minister van Binnenlandse Zaken Suella Braverman op het podium.
Bijeenkomst
Woensdag staat de tweede dag van de bijeenkomst gepland, met onder meer inbreng van premier Orbán. "De laatste keer dat ze mij het zwijgen wilden opleggen met de politie, was toen de communisten ze achter me aan stuurden in '88. We hebben toen niet opgegeven en dat zullen we deze keer ook niet doen!", schrijft hij op X.
Het kostte NatCon al grote moeite om een plek te vinden om de bijeenkomst te organiseren. Meerdere locaties zegden af uit angst voor onrust.
Meer uit Buitenland
PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.
43 minuten geledenGENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.
1 uur geledenNABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.
3 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.
5 uur geledenTEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".
6 uur geleden