België scherpt coronamaatregelen aan
BRUSSEL (ANP) - Belgen zullen vanaf zaterdag vaker een mondkapje in openbare ruimtes moeten gaan dragen, zoals in drukke winkelstraten, op markten, in openbare gebouwen en in de horeca. In restaurants en cafés moeten klanten een mondmaskertje dragen als ze zich verplaatsen, bijvoorbeeld om naar hun tafel of het toilet te gaan. Ook moet de horeca gegevens van de klanten gaan registreren. Dat heeft premier Sophie Wilmès na afloop van een vergadering met de Nationale Veiligheidsraad bekendgemaakt.
Het longvirus flakkert in België sinds twee weken weer op. Volgens Wilmès is er sprake van een "zorgwekkende situatie" en is het opvallend dat nieuwe besmettingen nu vooral onder de 20- tot 30-jarigen worden geconstateerd. "Vaak wordt het virus doorgegeven op huwelijken, familiebijeenkomsten en feesten", zei ze. Mensen moeten hun sociale contacten daarom tot vijftien blijven beperken. In de veiligheidsraad is volgens haar lang gediscussieerd over het verkleinen van de 'bubbel' tot tien mensen, maar met die "moeilijke" beslissing zouden "de mensen die zich houden aan alle regels gestraft worden", aldus de Belgische premier.
De geplande versoepeling voor de evenementensector per 1 augustus gaat niet door. Zo gaat er een streep door de beoogde verdubbeling van het aantal toegestane bezoekers aan evenementen zowel binnen als buiten.
Sluitingsuur
Vanaf zaterdag wordt het sluitingsuur van de nachtwinkels vervroegd van 01.00 uur naar 22.00 uur, om "risicovolle bijeenkomsten" te vermijden. Belgen die van vakantie terugkomen, ook per trein of auto, moeten 48 uur voor thuiskomst online een formulier invullen over waar de reis naartoe ging.
Op lokaal vlak krijgen de burgemeesters de bevoegdheid extra maatregelen te nemen om plaatselijke besmettingshaarden beter te bestrijden. Ze kunnen bijvoorbeeld bepaalde scholen, theaters of restaurants sluiten of gedeeltelijke lockdowns instellen.
Sinds 11 juli was het dragen van een mondkapje voor inwoners ouder dan twaalf jaar landelijk al verplicht in het openbaar vervoer, winkels, musea en theaters. Horecapersoneel moest ook al een mondkapje dragen.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
2 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
3 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
4 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
4 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
4 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
5 uur geleden