België heeft omikronpiek achter zich, denken experts
BRUSSEL (ANP/BELGA) - België is het hoogtepunt van de omikrongolf voorbij, denken deskundigen. Na een wekenlange forse stijging van het aantal mensen dat de uiterst besmettelijke variant van het coronavirus opliep, daalt dat nu weer. Over twee weken kan België de coronamaatregelen mogelijk verder versoepelen, denkt viroloog Steven Van Gucht, die de regering adviseert over het coronabeleid.
Het dagrecord aan besmettingen was al een week geleden. Sindsdien daalt het aantal besmettingen iedere dag gestaag, en inmiddels is ook het weekgemiddelde gestokt.
"De daling zou weleens heel snel kunnen gaan", zegt de Gentse datawetenschapper Bart Mesuere tegen omroep VRT. Zoveel mensen hebben volgens hem inmiddels een omikronbesmetting doorgemaakt dat het virus geen nieuwe prooien meer weet te vinden. Ook viroloog Marc Van Ranst ziet de piek achter zich, zegt hij tegen de krant La Meuse.
Curve
Het aantal mensen dat door het virus in het ziekenhuis belandt, vlakt eveneens af en zal gaan dalen, zegt Van Gucht, de Belgische evenknie van RIVM-kopstuk Jaap van Dissel. "Ofwel zitten we nu op de piek, ofwel volgt die over enkele dagen." De curve van de ziekenhuisopnames loopt doorgaans een week of wat achter op die van de besmettingen.
Het virus zal blijven rondgaan, denkt Van Gucht, maar hij ziet daar geen been in nu dat de zorg voorlopig niet lijkt te zullen overvragen. "We mogen optimistisch zijn, want we zien ook niet meteen een nieuwe variant van het virus die de fakkel van omikron lijkt over te nemen."
Als het virus zo op de terugtocht blijft, kan België "midden februari mogelijk schakelen naar code oranje van de coronabarometer", verwacht van Gucht. Dan krijgen horeca, evenementen en nachtleven nog meer ruimte en kan er bijvoorbeeld ook weer worden gedanst.
Meer uit Buitenland
PARIJS (ANP/AFP) - De Franse premier Sébastien Lecornu overlegt dinsdagochtend met betrokken ministers over de gevolgen van de ernstige hittegolf. Voor een groot deel van het land is vanwege de hitte code rood van kracht.
43 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woning in New York. Dat heeft zijn familie bevestigd aan The New York Times. De voormalige platenbaas werd eerder deze maand opgenomen vanwege gezondheidsproblemen.
1 uur geledenRAS LAFFAN (ANP/AFP/RTR) - Bij een grote ontploffing in een industriële zone in Qatar zijn zeker dertien doden en 66 gewonden gevallen. De explosie was zondag bij aardgasbedrijf Barzan in de industriewijk Ras Laffan, waar het grootste centrum voor vloeibaar aardgas ter wereld is gevestigd. De export van vloeibaar aardgas wordt niet door dit incident getroffen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, aldus de autoriteiten.
4 uur geledenLONDEN (ANP) - De Britse politicus Andy Burnham is in het Britse parlement beëdigd als parlementariër. Dit betekent dat hij officieel Keir Starmer op kan volgen als premier. Burnham won de verkiezing in het district Makerfield vorige week. Hij stelde zich speciaal verkiesbaar om het binnen zijn Labour-partij op te kunnen nemen tegen Starmer.
4 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
6 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
7 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
8 uur geleden