Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Beleggers worden volgens AFM bestookt met misleidende reclames

Beleggers worden volgens AFM bestookt met misleidende reclames

AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer Nederlanders beleggen en al die nieuwe beleggers worden bestookt met misleidende reclames. Dat constateert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) die bij de presentatie van haar jaarverslag waarschuwt dat mensen op het verkeerde been worden gezet door leuzen als 'gratis' of 'commissievrij' beleggen. En bij claims over duurzame beleggingen is het ook uitkijken geblazen.

Tijdens de coronalockdowns en waarschijnlijk ook door de lage rentes is beleggen voor veel mensen een gewilde bezigheid geworden. Volgens de toezichthouder steeg het aantal huishoudens dat belegt afgelopen jaar met 12 procent tot 1,9 miljoen. Onlinebrokers proberen in te spelen op deze trend door de nieuwkomers met verleidelijke reclame-uitingen naar hun platforms en beleggingsapps te lokken. De AFM merkt dat ze de kosten en risico's van beleggen daarbij bagatelliseren.

Een disclaimer als "beleggen gaat gepaard met risico’s" is naar de smaak van de financiële waakhond te algemeen wanneer tegelijk op specifieke voordelen van een product of dienst wordt gewezen. Ook moet informatie kloppen en duidelijk zijn, wat niet altijd het geval is. Een gratis dienst zou eigenlijk niet bestaan.

Greenwashing

Wat de AFM verder opvalt is dat duurzaam beleggen een enorme vlucht neemt. Maar daarmee zou eveneens het risico op teleurstellingen bij beleggers toenemen. Dit komt omdat beleggingsfondsen het begrip duurzaam zeer uiteenlopend kunnen invullen. Onderzoek bij meer dan tien fondsen wijst uit dat aanbieders in grote mate zelf bepalen wat duurzaam bij hun precies betekent. Als belegger moet je dus goed opletten waarin je je geld steekt.

Aandelen in fondsen die als duurzaam worden aangeprezen zijn vaak ook onderdeel van gewone fondsen, geeft de AFM aan. Duurzame fondsen bevatten bijvoorbeeld veel techaandelen die ook bij niet-groene beleggers populair zijn. Bij duurzame fondsen worden de meest vervuilende beleggingen doorgaans wel uitgesloten. Maar de toezichthouder vraagt zich af of dit voldoende is en beleggers eigenlijk niet meer verwachten van zo'n duurzaam fonds.

De AFM waarschuwt al langer voor 'greenwashing', oftewel het duurzamer voorstellen van beleggingen dan ze in werkelijkheid zijn. Tegelijk is het nog lastig om partijen die hun groene beleggingen te veel aandikken daarop aan te pakken. Voor reclame-uitingen zijn een aantal jaar geleden wel heldere regels opgesteld. De AFM roept alle spelers in de markt op om eigen advertenties nog eens tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen. Vier partijen zijn al door de toezichthouder aangesproken op hun reclame-praktijken.

Meer uit Financieel

Speelgoedmaker Mattel heeft last van uitgestelde bestellingen

EL SEGUNDO (ANP/BLOOMBERG) - Speelgoedmaker Mattel heeft het afgelopen kwartaal last gehad van Amerikaanse winkeliers die bestellingen uitstelden door onzekerheid over het tariefbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. De omzet van de maker van Barbie-poppen daalde in het derde kwartaal met 6 procent tot 1,7 miljard dollar, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.

27 minuten geleden
Netflix profiteert van nieuwe abonnees en hogere prijzen

LOS GATOS (ANP) - Netflix heeft in het derde kwartaal meer omzet en winst behaald, met name dankzij meer abonnees en prijsverhogingen. Het in het Californische Los Gatos gevestigde bedrijf profiteerde onder meer van het succes van series zoals Wednesday, de film Happy Gilmore 2 en de truecrimedocumentaire Unknown Number: The High School Catfish.

50 minuten geleden
Warner Bros bij stijgers op Wall Street na overwegen verkoop

NEW YORK (ANP) - Warner Bros. Discovery hoorde dinsdag bij de stijgers op Wall Street, nadat het entertainmentconcern had bekendgemaakt open te staan voor een verkoop. Na interesse van verschillende partijen meldde het bedrijf dinsdag "een breed scala aan strategische opties" te onderzoeken, waaronder het doorgaan met de geplande opsplitsing van het concern, een verkoop van het hele bedrijf, of het verkopen van losse onderdelen. Het aandeel werd 11 procent hoger gezet.

55 minuten geleden
L'Oréal zegt interesse te hebben in aandeel Armani

CLICHY (ANP/AFP) - Het Franse cosmeticaconcern L'Oréal is geïnteresseerd in een aandeel in Armani, terwijl het bedrijf tegelijkertijd doorgaat met de miljardenovername van de beautytak van Kering. "De overname van Kerings beauty-activiteiten verandert niets aan onze intentie om deel uit te maken van Armani", zei L'Oréal-topman Nicolas Hieronimus tegen de Franse krant Le Figaro.

1 uur geleden
Chemieconcern sluit fabrieken op Chemelot, honderd banen weg

URMOND (ANP) - Chemiebedrijf Fibrant wil drie van zijn zeven fabrieken op het Limburgse industriecomplex Chemelot sluiten. Daarbij verliezen ongeveer honderd medewerkers gedwongen hun baan.

2 uur geleden
ChatGPT-maker OpenAI komt met zoekmachine Atlas

SAN FRANCISCO (ANP/AFP/RTR/BLOOMBERG) - OpenAI heeft dinsdag een eigen zoekmachine aangekondigd, genaamd ChatGPT Atlas. De maker van de populaire chatbot zet daarmee kunstmatige intelligentie (AI) in om de concurrentie aan te gaan met Google. De webbrowser komt eerst uit voor Apple's macOS en moet later ook te gebruiken zijn op Windows, iOS en Android.

2 uur geleden
Adidas verhoogt jaarverwachting om 'aanhoudend momentum'

HERZOGENAURACH (ANP) - Adidas heeft zijn financiële verwachtingen voor dit jaar naar boven bijgesteld. De Duitse sportkledingfabrikant verwijst daarbij naar "aanhoudend momentum" van het Adidas-merk en beter dan verwachte bedrijfsresultaten. Daarnaast boekt het bedrijf naar eigen zeggen succes met inspanningen om de extra kosten deels op te vangen die het gevolg zijn van de verhoogde Amerikaanse importtarieven.

4 uur geleden