Bedrijven zien af van adverteren rond WK voetbal voor vrouwen
DEN HAAG (ANP) - Het WK voetbal voor vrouwen leeft een week voor de start nog maar nauwelijks in reclameland. Speciale ‘oranjereclames’ blijven vooralsnog grotendeels uit. Adverteerders lijken de voorkeur te geven aan andere sportevenementen, blijkt uit een rondgang van het ANP.
De ongunstige speeltijden lijken de Oranjevrouwen parten te spelen, constateert de Stichting Etherreclame (Ster). De organisatie verkoopt reclameruimte voor de publieke omroep, waar de wedstrijden via de NOS in alle vroegte worden uitgezonden. De WK-duels in Australië en Nieuw-Zeeland zijn met name in de Nederlandse nacht en ochtend. Het Nederlands elftal speelt de groepswedstrijden de komende weken om 09.30 uur, 03.00 uur en 09.00 uur.
"Het loopt nog geen storm", zegt een Ster-woordvoerster. "We merken wel dat vrouwenvoetbal de afgelopen jaren meer is gaan leven, maar dit jaar zijn de speeltijden wat ongelukkig. Daardoor trekt het evenement relatief weinig kijkers, wat het ook minder interessant maakt voor adverteerders."
Eerste wedstrijd bepalend
Volgens Ster kan het wel nog gebeuren dat de ‘hype’ in de loop van het toernooi aantrekt. "Een eerste wedstrijd is daarvoor heel bepalend." Die speelt Oranje op zondag 23 juli, tegen Portugal. Het WK begint donderdag met wedstrijden van gastlanden Australië en Nieuw-Zeeland.
Ook buiten de publieke omroep lijken er dit jaar nauwelijks WK-reclames te komen. Volgens tv-marketingorganisatie Screenforce loopt vrouwenvoetbal in dat opzicht nog ver achter op de sport bij de mannen. "Daar haken meer bedrijven in met een speciale campagne. Dat staat niet tot elkaar in verhouding", weet directeur Michel van der Voort. Volgens hem blijft de aandacht voor het evenement grotendeels beperkt tot de publieke omroep.
Campagne
Bedrijven laten weten dat zij voor dit WK inderdaad niet echt speciale tv-reclames hebben ontwikkeld, op KNVB-hoofdsponsor ING na. De bank vraagt met een campagne via televisie, online en sociale media "aandacht voor de ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal". KPN en Albert Heijn, ook vaste sponsoren van de KNVB, houden het bij een campagne via sociale media.
Supermarktketens Lidl en Jumbo steken helemaal geen geld in speciale reclames rondom het komende WK. Zo zegt Lidl te hebben gekozen voor het EK voor mannen volgend jaar in Duitsland, terwijl Jumbo het voor dit jaar laat bij sponsoring van onder meer de Formule 1 en de wielerploeg in de Tour de France. Heineken laat weten geen reclame te maken rondom het wereldkampioenschap.
Meer uit Voetbal
BRUGGE (ANP/Belga) - Barcelona-coach Hansi Flick past zijn speelwijze niet aan, ondanks de drie tegentreffers bij Club Brugge woensdag. De wedstrijd in de Champions League eindigde in 3-3, met veel kansen voor beide ploegen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Davy Klaassen zocht niet naar excuses na de nederlaag van Ajax tegen Galatasaray in de Champions League (0-3). "Het is gewoon niet goed genoeg", stelde de aanvoerder. "Het is soms een kwartiertje goed of een halfuur. Maar we slagen er maar niet in een hele wedstrijd te domineren. En we hebben dit seizoen niet alleen maar tegen Real Madrid gevoetbald."
12 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Trainer John Heitinga denkt dat de directie en spelers van Ajax nog steeds achter hem staan. "Ik voel nog steeds vertrouwen", zei hij na de nederlaag tegen Galatasaray (0-3) in de Champions League. "Ik blijf strijdbaar en ik zal nooit zelf vertrekken. Ik ben een jongen van de club. Ik zal altijd blijven strijden voor Ajax."
12 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De fanatieke supporters van Ajax hebben geen vertrouwen meer in John Heitinga en dringen aan op het vertrek van de hoofdtrainer. "Wij roepen Alex Kroes en de andere technische beleidsbepalers op om nu direct met een oplossing te komen en actie te ondernemen", schrijft de AFCA Supportersclub in een statement vlak na de thuisnederlaag tegen Galatasaray (0-3) in de Champions League. "Dit is niet langer houdbaar. Het sportieve verval moet nu echt een halt worden toegeroepen."
13 uur geledenBRUGGE (ANP) - FC Barcelona heeft in een spectaculaire wedstrijd bij Club Brugge voor de tweede keer puntenverlies geleden in de Champions League. De ploeg van Oranje-international Frenkie de Jong bleef in het Jan Breydelstadion steken op 3-3. Oud-Ajacied Carlos Forbs speelde met twee doelpunten en een assist een hoofdrol bij de thuisploeg.
14 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax blijft de slechtst presterende club in de Champions League. De ploeg van trainer John Heitinga hield bijna een uur stand tegen Galatasaray, maar vervolgens scoorde Victor Osimhen met een kopbal en benutte de spits twee strafschoppen in de Johan Cruijff ArenA (0-3).
14 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft ook het vierde duel in de Champions League verloren. De club ging onderuit tegen Galatasaray in de Johan Cruijff ArenA (0-3). Victor Osimhen maakte alle drie de doelpunten voor de kampioen van Turkije.
14 uur geleden