Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bedrijven zien af van adverteren rond WK voetbal voor vrouwen

Bedrijven zien af van adverteren rond WK voetbal voor vrouwen

DEN HAAG (ANP) - Het WK voetbal voor vrouwen leeft een week voor de start nog maar nauwelijks in reclameland. Speciale ‘oranjereclames’ blijven vooralsnog grotendeels uit. Adverteerders lijken de voorkeur te geven aan andere sportevenementen, blijkt uit een rondgang van het ANP.

De ongunstige speeltijden lijken de Oranjevrouwen parten te spelen, constateert de Stichting Etherreclame (Ster). De organisatie verkoopt reclameruimte voor de publieke omroep, waar de wedstrijden via de NOS in alle vroegte worden uitgezonden. De WK-duels in Australië en Nieuw-Zeeland zijn met name in de Nederlandse nacht en ochtend. Het Nederlands elftal speelt de groepswedstrijden de komende weken om 09.30 uur, 03.00 uur en 09.00 uur.

"Het loopt nog geen storm", zegt een Ster-woordvoerster. "We merken wel dat vrouwenvoetbal de afgelopen jaren meer is gaan leven, maar dit jaar zijn de speeltijden wat ongelukkig. Daardoor trekt het evenement relatief weinig kijkers, wat het ook minder interessant maakt voor adverteerders."

Eerste wedstrijd bepalend

Volgens Ster kan het wel nog gebeuren dat de ‘hype’ in de loop van het toernooi aantrekt. "Een eerste wedstrijd is daarvoor heel bepalend." Die speelt Oranje op zondag 23 juli, tegen Portugal. Het WK begint donderdag met wedstrijden van gastlanden Australië en Nieuw-Zeeland.

Ook buiten de publieke omroep lijken er dit jaar nauwelijks WK-reclames te komen. Volgens tv-marketingorganisatie Screenforce loopt vrouwenvoetbal in dat opzicht nog ver achter op de sport bij de mannen. "Daar haken meer bedrijven in met een speciale campagne. Dat staat niet tot elkaar in verhouding", weet directeur Michel van der Voort. Volgens hem blijft de aandacht voor het evenement grotendeels beperkt tot de publieke omroep.

Campagne

Bedrijven laten weten dat zij voor dit WK inderdaad niet echt speciale tv-reclames hebben ontwikkeld, op KNVB-hoofdsponsor ING na. De bank vraagt met een campagne via televisie, online en sociale media "aandacht voor de ongelijkheden en uitdagingen in het Nederlandse meisjes- en vrouwenvoetbal". KPN en Albert Heijn, ook vaste sponsoren van de KNVB, houden het bij een campagne via sociale media.

Supermarktketens Lidl en Jumbo steken helemaal geen geld in speciale reclames rondom het komende WK. Zo zegt Lidl te hebben gekozen voor het EK voor mannen volgend jaar in Duitsland, terwijl Jumbo het voor dit jaar laat bij sponsoring van onder meer de Formule 1 en de wielerploeg in de Tour de France. Heineken laat weten geen reclame te maken rondom het wereldkampioenschap.

Meer uit Voetbal

Directeur Leverkusen: met ontslag Ten Hag is fout rechtgezet

LEVERKUSEN (ANP/DPA) - Bayer Leverkusen had geen andere keuze dan trainer Erik ten Hag te ontslaan. Dat zei Fernando Carro, voorzitter van de directie van de Duitse voetbalclub, zondag tegen het programma Bild Sport op Welt TV.

39 minuten geleden
Oufkir helpt Sparta in blessuretijd langs tien man Excelsior

ROTTERDAM (ANP) - Sparta heeft de derby tegen Excelsior met klein verschil gewonnen: 0-1. Het elftal van trainer Maurice Steijn maakte het verschil diep in blessuretijd, toen invaller Ayoub Oufkir de bal bij de tweede paal in het doel kon tikken. Excelsior speelde op dat moment met een man minder, nadat linksback Arthur Zagré in de 78e minuut zijn tweede gele kaart had gekregen.

1 uur geleden
Van Persie vindt rode kaart voor Hadj Moussa onterecht

ROTTERDAM (ANP) - Feyenoord-trainer Robin van Persie vond de rode kaart die zijn aanvaller Anis Hadj Moussa in de thuiswedstrijd tegen sc Heerenveen (1-0) kreeg niet terecht. Dat zei hij na afloop in een interview met ESPN.

16 uur geleden
Feyenoord blijft met kleine thuiszege op sc Heerenveen koploper

ROTTERDAM (ANP) - Feyenoord heeft ook de vierde competitiewedstrijd van dit seizoen gewonnen. De Rotterdammers hadden in De Kuip aan een doelpunt van Anis Hadj Moussa genoeg om sc Heerenveen te verslaan: 1-0. Beide teams speelden een deel van de tweede helft met tien man na rode kaarten voor Hadj Moussa (57e minuut) en Hristiyan Petrov (72e minuut). De tweede helft telde veertien minuten blessuretijd, onder meer omdat het broekje van scheidsrechter Robin Hensgens stuk was en hij in de kleedkamer een nieuwe moest halen.

17 uur geleden
FC Twente speelt na vertrek Oosting gelijk tegen NAC

ENSCHEDE (ANP) - FC Twente heeft na het vertrek van trainer Joseph Oosting nog geen klinkend resultaat behaald. De Enschedese voetbalclub speelde zaterdagavond in de eigen Grolsch Veste met 2-2 gelijk tegen NAC Breda. FC Twente heeft 4 punten na vijf wedstrijden en staat op de veertiende plaats van de Eredivisie. NAC staat een plek lager.

17 uur geleden
Bosz geniet van spektakel, maar ziet weinig goed voetbal

NIJMEGEN (ANP) - Peter Bosz had even nodig om op adem te komen na de spectaculaire wedstrijd tussen NEC en PSV in de Eredivisie (3-5). "Ik ben nog niet helemaal bijgekomen", sprak de trainer van PSV met een lach voor de camera van ESPN.

18 uur geleden
Go Ahead Eagles behaalt tegen Volendam eerste competitiezege

DEVENTER (ANP) - Go Ahead Eagles heeft de eerste competitiezege van het seizoen behaald. Het elftal van Melvin Boel won in de Adelaarshorst met 3-0 van FC Volendam. Go Ahead Eagles heeft nu 6 punten uit vijf wedstrijden. FC Volendam blijft op 4 punten staan en is de ongeslagen status kwijt.

18 uur geleden