Baudet vindt uitsluiten partijen 'oude kartelpolitiek'
DEN HAAG (ANP) - FVD-leider Thierry Baudet vindt het uitsluiten van partijen om in een kabinet mee samen te werken "oude kartelpolitiek". Hij doelt daarmee op NSC en VVD die vooralsnog niet met de winnaar van de verkiezingen PVV in een kabinet willen. PVV-leider Geert Wilders ziet een kabinet met NSC, VVD en BBB voor zich.
"Ik vind dat je de kiezer moet honoreren en niet met dit soort spelletjes mee moet doen", zei Baudet. "Ik vind dat geen enkele partij dat moet doen. Wij gaan altijd met iedereen in gesprek, ook met onze grootste politieke tegenstanders", aldus de partijleider van Forum.
Volgens de Forum-leider heeft zijn partij een "constructieve houding" om te helpen bij het vormen van een coalitie, waarbij hij meeregeren niet uitsluit. Als mogelijke optie oppert hij dat zijn partij samen met BBB, SGP, JA21 de PVV kan versterken, zodat ze op die manier ook de VVD nog mee kunnen krijgen. Wat hem betreft kan het CDA daar ook bij aanschuiven. Dat het om veel kleine partijen gaat, maakt voor Baudet niet uit. "Eendracht maakt macht", aldus de FVD-voorman.
Intern managementspel
"Het is toch ook mooi om het land eindelijk de goede kant op te trekken", zei Baudet na afloop van het gesprek met Plasterk, waarin hij nogmaals aangaf aan een coalitie te willen deelnemen. Een linkse coalitie lijkt hem onmogelijk. Volgens Baudet zijn vooral NSC en VVD een "intern managementspel aan het spelen om hun eigen achterban rijp te krijgen voor een coalitie met de PVV en BBB en misschien met FVD."
Baudet wil "best even wachten" tot over twee weken het spelletje is uitgespeeld. Het lijkt hem echter constructiever om "met al die centrumrechtse partijen om tafel te gaan en alle onderwerpen af te kaarten en kijken hoe ver we komen. Dan kan je altijd nog zeggen, het lukt niet."
Hij vindt dat recht moet worden gedaan aan deze verkiezingsuitslag en wil niet dat er over drie maanden weer verkiezingen zijn. "We hebben de dure plicht om de kiezers serieus te nemen."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden