Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Baudet sluit zelf terugkeer in Kamer na verkiezingen niet uit

Baudet sluit zelf terugkeer in Kamer na verkiezingen niet uit

AMSTERDAM (ANP) - Thierry Baudet sluit niet uit dat hij, als hij in maart veel voorkeursstemmen krijgt bij de Tweede Kamerverkiezingen, terugkeert in de Tweede Kamer. "Ik kan niet vooruitlopen op die tijd", zei hij dinsdag bij het partijkantoor van Forum voor Democratie in Amsterdam.

Baudet geeft zijn plek als lijsttrekker op, maar wil graag helemaal onderaan de lijst. Zo wil hij de partij ondersteunen. Een 'lijstduwer' is vaak een prominent partijlid dat niet de ambitie heeft echt in de Kamer te komen.

Het dubbelzinnige antwoord van Baudet is opmerkelijk, want huidig onafhankelijk Kamerlid en FVD-kandidaat Wybren van Haga zei een uur eerder nog dat Baudet na de verkiezingen sowieso niet terugkomt in de Tweede Kamer.

Nog niet klaar

"Ik ben nog niet klaar met de politiek, met Forum of met Nederland", aldus Baudet. "Er is nog heel veel werk te doen."

Baudet stapte maandag op als lijsttrekker, dinsdag legde hij het voorzitterschap van de partij neer. Aanleiding daarvoor zijn opgedoken antisemitische en homofobe appberichten van leden van JFVD, de jongerenbeweging van de partij.

Media

Baudet zei over de berichten dat die "niet kunnen, niet horen". Tegelijkertijd herhaalde hij zijn aanklacht richting de media. Hij vindt dat er sprake is van een 'trial by media'-cultuur "met verwijten die werkelijk kant noch wal raken".

Desgevraagd wilde Lennart van der Linden, die als vicevoorzitter voorlopig de functie van partijvoorzitter op zich neemt, zich niet achter Baudets aantijging scharen. "Thierry gaf aan wat zijn overweging is om terug te treden. Dat is denk ik heel duidelijk, we respecteren het besluit dat hij neemt. Hij voelt dat echt zo, dan moet je dat doen, in jouw bewoordingen."

Meer uit Politiek

Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

8 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

9 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

10 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

11 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

12 uur geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

15 uur geleden
Jetten over dood Wim T. Schippers: een multitalent is niet meer

DEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.

1 dag geleden