Baudet rekent op steun van drie opgestapte fractieleden
DEN HAAG (ANP) - Partijleider Thierry Baudet gaat ervan uit dat er nog steeds acht mensen in de Tweede Kamer zitten die het programma van zijn Forum voor Democratie volgen. Tijdens een bijeenkomst zondag op het Malieveld in Den Haag zei Baudet dat de drie Kamerleden die zich donderdag afsplitsten "waar mogelijk blijven samenwerken" met FVD. Een van hen, Wybren van Haga, had hij dit weekend nog op een verjaardag gezien en "we hebben elkaar een hug gegeven", zei Baudet.
Hij zei te hopen dat na deze stap de druk in hun persoonlijk leven zou verminderen. "Ik buig niet voor alle druk. Wij gaan onverschrokken door", riep Baudet tegen zijn aanhangers. Ook Hans Smolders en Olaf Ephraim stapten uit de fractie. Zelf lieten ze weten dat te doen vanwege een verschil van inzicht over de manier waarop politiek wordt bedreven.
Op de bijna twee uur durende bijeenkomst, die Baudet ziet als de aftrap van een nieuwe zogenoemde vrijheidskaravaan, waren naar schatting zeker vijfhonderd aanhangers afgekomen. De aanwezigen droegen geen mondkapjes en velen lukte het niet om 1,5 meter afstand te houden. De politie greep niet in.
Baudet riep zijn toehoorders op ‘"vrienden te worden met elkaar, een beweging te vormen". Zo wil hij een school oprichten waar niet geïnjecteerd wordt en geen mondkapjes en 1,5 meter afstand nodig zijn. Ook denkt hij aan een Telegram-groep waar mensen elkaar per regio kunnen vinden. "Wacht niet op ons, dat duurt te lang." De forumleider streeft naar 100.000 leden aan het eind van de zomer. Dat kan volgens hem als de huidige leden - volgens hem 50.000 - ieder één nieuw lid aanbrengen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
16 uur geleden