Basic-Fit wil met franchisemodel verder internationaal uitbreiden
HOOFDDORP (ANP) - Fitnessketen Basic-Fit wil vanaf volgend jaar gaan werken met een franchisemodel. Dat kondigt het beursgenoteerde bedrijf aan in een tussentijdse update. Volgens de fitnessketen is zo'n model, waarbij zelfstandige ondernemers tegen betaling het Basic-Fit-merk mogen gebruiken, goedkoper en wordt het makkelijker om naar andere landen uit te breiden.
Basic-Fit is al in gesprek met geïnteresseerde partijen in andere landen, zodat de eerste franchisesportscholen volgend jaar hun deuren gelijk kunnen openen. In welke landen dat precies gaat gebeuren, zegt Basic-Fit niet. Daarover komt volgens de keten later meer informatie naar buiten.
Wel zegt Basic-Fit-topman René Moos dat de eerste stappen in ieder geval "buiten Europa en de landen waarin we al actief zijn worden gezet. Het zou misschien zo kunnen zijn dat we ook een paar eigen clubs voor enkel dames openen, om te kijken of dat ook werkt in het betreffende land."
Wekelijks betalen
Ook wil Basic-Fit vanaf volgend jaar gaan werken met een abonnementsmodel waarbij er wekelijks betaald wordt, in plaats van maandelijks. Dat model wordt vanaf deze maand al in Frankrijk getest. Leden van Basic-Fit betalen daar 4,99 euro per week voor een basisabonnement. Op die manier hoopt Basic-Fit dat het aantal abonnees harder zal groeien. "We hebben geen dramatische veranderingen in Frankrijk gezien", zegt Moos. "De groei van het aantal leden verbetert daar nog steeds."
Of er ook in andere landen een abonnementsmodel met een wekelijkse betaaltermijn komt is nog niet zeker, zegt financieel topman Hans van der Aar. "Het gaat in Frankrijk nog om een test. Of wekelijkse prijzen ook in andere landen komen, wordt in januari bepaald."
Half miljoen nieuwe abonnees
In de afgelopen negen maanden zag de fitnessketen zo'n half miljoen nieuwe abonnees binnenkomen. In totaal heeft Basic-Fit daarmee 4,2 miljoen betalende leden. Die zijn dit jaar tot nu toe goed voor een omzet van bijna 900 miljoen euro, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt Basic-Fit naar eigen zeggen op koers om de doelen voor 2024 te halen: de keten wil minstens 1,2 miljard euro omzetten en 1575 sportscholen hebben.
Tot nu toe heeft de keten 194 nieuwe sportscholen geopend dit jaar, waarvan de meeste in Frankrijk. Verder is Basic-Fit te vinden in de Benelux, Spanje en Duitsland.
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Meer horecabedrijven worstelen met problematische schulden. Een op de vijf horeca-ondernemingen gaf aan hiermee te worstelen in november, tegen 14 procent in november vorig jaar. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) na onderzoek onder bedrijven in de industrie, handel en diensten met vijf of meer medewerkers.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Speelgoed is het afgelopen jaar goedkoper geworden in Nederland. Dat is opvallend, producten worden doorgaans juist steeds duurder. Experts denken dat de toegenomen productie in China en de handelsspanningen van dat land met de Verenigde Staten mogelijk een rol spelen.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
8 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
12 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
12 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
15 uur geleden