Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Bandenfabrikant Continental schrapt komende jaren zo'n 5000 banen

Bandenfabrikant Continental schrapt komende jaren zo'n 5000 banen

FRANKFURT (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse fabrikant van banden en auto-onderdelen Continental schrapt de komende jaren wereldwijd zo'n 5000 banen. Deze kostenbesparende maatregel komt bovenop een eerder reorganisatieplan, waarbij tot 2030 zo'n 30.000 banen verdwijnen.

Continental heeft wereldwijd een kleine 200.000 medewerkers, van wie ongeveer dertig in Nederland. Een woordvoerder kan nog niet zeggen in welke landen de zwaarste klappen gaan vallen. Het hoofdkantoor van Continental Benelux staat in Belgiƫ. In dat land werken een kleine vijfhonderd mensen voor de fabrikant.

Continental is terrein aan het verliezen op concurrenten, onder meer door de opkomst van de elektrische auto. De nieuwe reorganisatie richt zich op de fabrieken waar auto-onderdelen worden gemaakt, waar de bandentak los van staat. Het plan moet een kostenbesparing van 400 miljoen euro opleveren. Continental kijkt ook nog naar de optie om een zelfstandige divisie voor slimme autofuncties definitief af te stoten.

Meer uit Financieel

Uitzender Randstad bezorgd om meer zieke werknemers door burn-out

DIEMEN (ANP) - Uitzendbureau Randstad maakt zich zorgen over het groeiende aantal werkenden dat uitvalt door stress- of burn-outklachten. Daardoor stijgt het psychisch verzuim op de krappe arbeidsmarkt in Nederland al een aantal jaar. "Dat is op zich wel een zorgwekkende trend", zei arbeidsmarktanalist Bart van Krimpen van Randstad donderdag tijdens een persbijeenkomst over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

1 uur geleden
Maersk klaar om door Straat van Hormuz varen, maar wacht nog af

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Maersk is er klaar voor om weer door de Straat van Hormuz te varen, maar wacht op een bevestiging dat het veilig kan. De grote Deense rederij zegt de ondertekening van de tijdelijke overeenkomst tussen de Verenigde Staten en Iran te verwelkomen. Heropening van de belangrijke zeestraat is onderdeel van het voorlopige akkoord.

3 uur geleden
Ook in mei meer reizigers op Schiphol ondanks onrust in Golfregio

SCHIPHOL (ANP) - Er vlogen meer passagiers via Schiphol in mei ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal vliegtuigpassagiers van en naar het Midden-Oosten was wel fors minder. Luchtvaartmaatschappijen mijden door de onrust in het gebied veel bestemmingen in de Golfregio.

4 uur geleden
Onderzoek: opnieuw meer buitenlandse topbestuurders AEX-bedrijven

AMSTERDAM (ANP) - Het aandeel niet-Nederlandse bestuursvoorzitters bij bedrijven met een notering in de Amsterdamse hoofdindex AEX is voor het tweede jaar op rij gestegen. Wel stelden de grootste beursgenoteerde bedrijven van Nederland meer bestuursvoorzitters aan van binnen de eigen organisatie. Dat meldt adviesbureau Heidrick & Struggles op basis van een onderzoek onder bijna 1700 bestuursvoorzitters uit 27 landen.

4 uur geleden
Topman IEA noemt heropening Straat van Hormuz 'cruciaal'

ISTANBUL (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Opheffen van de maandenlange blokkade van de Straat van Hormuz is cruciaal, zegt topman Fatih Birol van het Internationaal Energieagentschap (IEA). Het voorlopige akkoord tussen de Verenigde Staten en Iran "maakt mij en iedereen gelukkig", stelt de topman. Onderdeel van dat akkoord is een heropening van de zeestraat. Birol benadrukt wel dat het zonder voorwaarden moet gebeuren.

4 uur geleden
Vattenfall wil datacenters op zee die draaien op duurzame energie

AMSTERDAM (ANP) - Vattenfall gaat samen met de Amsterdamse start-up Project Enki mogelijkheden onderzoeken voor de ontwikkeling van datacenters op zee. De datacenters moeten aan de windmolenparken worden gekoppeld en daardoor volledig draaien op duurzame energie.

6 uur geleden
AEX-index begint licht lager na nieuw slotrecord

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak is donderdag licht lager begonnen. Beleggers namen wat gas terug na de opluchting over het einde van de Iranoorlog. De presidenten van de Verenigde Staten en Iran hebben inmiddels het voorlopige vredesakkoord officieel ondertekend. In de komende zestig dagen onderhandelen de VS en Iran verder over een definitief akkoord.

6 uur geleden