Bach-fans komen musici tegemoet
NAARDEN (ANP) - De helft van de mensen die kaarten kochten voor de afgelaste uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion door de Nederlandse Bachvereniging in Naarden hoeven het geld daarvoor niet of slechts gedeeltelijk terug. De organisatie laat dat geld nu rechtstreeks ten goede komen aan de betrokken freelance musici, voor wie de zes uitvoeringen een substantieel deel betekenen van hun jaarinkomen.
"We hebben een erg betrokken publiek", aldus de organisatie. Bij de afgelasting wegens de coronacrisis zei de vereniging al te hopen dat de Matthäus-liefhebbers van (een deel van) het geld zouden afzien ten bate van de musici. Dat kon ze alleen vragen bij de uitvoeringen in Naarden, omdat ze die zelf organiseert. De vereniging zou buiten Naarden nog zeven andere uitvoeringen doen, maar die zijn organisatorisch de verantwoordelijkheid van de zalen.
In Naarden waren in totaal 9000 stoelen beschikbaar, waarvoor 2400 keer een kaart of kaartjes werden gekocht. De entreebewijzen verschillen nogal in prijs.
Jos van Veldhoven
De Bachvereniging zet wel een uitvoering uit 2014 onder leiding van Jos van Veldhoven online via een eigen platform. Ze is niet de enige die online gaat met Bach. Vrijdag is om 19.00 uur een Matthäus-Passion door het Concertgebouworkest te zien via Facebook, YouTube en de website van Het Concertgebouw. Het gaat om een versie onder leiding van Iván Fischer uit 2012. De stream maakt deel uit van een Europees initiatief waarbij twintig Europese concertzalen samen concerten uitzenden.
De versie uit 2012 is ook zondag weer te beleven. Het Koninklijk Concertgebouworkest zelf is vanwege de coronacrisis de komende twee maanden iedere zondag om 10.30 uur te zien en te horen op RTL Z. Op de dag dat het orkest Matthäus-Passion in werkelijkheid zou uitvoeren, gaat de reeks bij RTL Z beginnen met ook deze Matthäus.
Medio maart deden ook acteurs een oproep aan het publiek om geen geld terug te vragen voor door de coronacrisis geannuleerde voorstellingen, omdat de coronamaatregelen ook een enorme klap betekenen voor alle podiumkunsten.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
21 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
4 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
8 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden