B-rijbewijs per juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus
DEN HAAG (ANP) - Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten, schrijft hij woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto's ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan. Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd.
Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan evengrote varianten op fossiele brandstoffen. Om ondernemers toch de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een 'gewoon' rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Voorwaarde is wel dat de wagens een zogeheten tachograaf hebben die bijhoudt wanneer iemand te lang achter het stuur zit, of dat ze niet verder dan 100 kilometer kunnen rijden.
De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op, schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. "Een moeilijke afweging" waarbij de verkeersveiligheid meespeelt, zegt de minister in een verklaring. "De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel."
Hindernis
Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. "Veel te kort en onacceptabel", stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring.
De organisaties vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en noodgedwongen zullen moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. "Veel bestuurders van elektrische bestelauto's beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig."
Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto's aan de kant te moeten zetten als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt. "Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting", aldus DHL-bestuurder Roelof Hofman.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - "We staan naast de wereldwijde Joodse gemeenschap en blijven strijden tegen antisemitisme en haat", laat demissionair premier Dick Schoof op X weten in een nieuwe reactie op de aanslag op een chanoekaviering op het strand in de Australische stad Sydney. Bij de schietpartij vielen zondag twaalf doden, onder wie een van de daders. Een tweede dader raakte zwaargewond.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair premier Dick Schoof heeft de Australische ambtgenoot Anthony Albanese zijn steun betuigd na de schietpartij in Sydney. Dat gebeurde bij het populaire strand Bondi Beach. Daar vond ook een Chanoeka-viering plaats. Er vielen zeker tien doden en elf gewonden. Schoof spreekt van een "zwarte dag voor Australië".
19 uur geledenBUSSUM (ANP) - De VVD heeft geld nodig. Een manier om het op te lossen is volgens het hoofdbestuur een afdracht vragen aan de politieke bestuurders van de partij. Tijdens de algemene ledenvergadering in Bussum zaterdag bleek uit een peiling onder de aanwezige leden dat zij vooral willen inzetten op werving van nieuwe leden.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste en Tweede Kamer krijgen een half jaar de tijd om het wetsvoorstel over het EU-migratiepact te behandelen, voordat dit op 12 juni 2026 in werking treedt. Demissionair asielminister David van Weel (VVD) meldde vrijdag dat het voorstel naar de Tweede Kamer wordt gestuurd en verzocht om de behandeling "prioriteit" te geven. Normaal gesproken duurt een wetsbehandeling veel langer.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat bespreekt alternatieven voor de bezuiniging op infrastructuur die bij Prinsjesdag is doorgevoerd, zei hij vrijdag na de ministerraad. Hij wil met het ministerie van Financiën zoeken naar manieren om te voorkomen dat zijn ministerie "disproportioneel zwaar wordt geraakt".
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer, VVD) denkt dat het "verstandig" is om meer geld te steken in het spoor, maar vindt het aan het volgende kabinet om daarover te besluiten. Donderdag meldde ProRail dat de spoorbeheerder de komende jaren steeds vaker alleen noodzakelijk onderhoud kan plegen. Maar voor klussen om het spoor 'toekomstklaar' te maken is geen budget.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21 is momenteel het meest realistische scenario voor Henri Bontenbal. Dat zei de CDA-leider na besprekingen met D66, VVD en de nieuwe informateur Rianne Letschert. Hij benadrukte dat de gesprekken nog lopen, maar dat hij verwacht dat er eerst naar JA21 wordt gekeken en dus niet naar GroenLinks-PvdA.
2 dagen geleden