B-rijbewijs per juli onvoldoende voor grote elektrische bestelbus
DEN HAAG (ANP) - Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten, schrijft hij woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto's ook genoeg zou zijn, maar die wetgeving is voorlopig van de baan. Vanuit het bedrijfsleven wordt verbolgen gereageerd.
Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan evengrote varianten op fossiele brandstoffen. Om ondernemers toch de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een 'gewoon' rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen. Voorwaarde is wel dat de wagens een zogeheten tachograaf hebben die bijhoudt wanneer iemand te lang achter het stuur zit, of dat ze niet verder dan 100 kilometer kunnen rijden.
De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op, schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. "Een moeilijke afweging" waarbij de verkeersveiligheid meespeelt, zegt de minister in een verklaring. "De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel."
Hindernis
Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd. "Veel te kort en onacceptabel", stellen ze in een gemeenschappelijke verklaring.
De organisaties vrezen dat ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten gejaagd worden en noodgedwongen zullen moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. "Veel bestuurders van elektrische bestelauto's beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig."
Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto's aan de kant te moeten zetten als de huidige regeling per 1 juli 2024 stopt. "Nog teleurstellender is dat de overheid de energietransitie van de sector hiermee regelrecht dwarsboomt. De overheid die ons eerst opriep deze investering te doen, legt diezelfde bussen nu de facto aan de ketting", aldus DHL-bestuurder Roelof Hofman.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Leider Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA is naar eigen zeggen niet bekend met geheime contracten die volgens De Telegraaf zijn gesloten toen hij Eurocommissaris was. Hierin zou volgens het dagblad zijn afgesproken dat milieuorganisaties in ruil voor subsidies van de Europese Commissie lobbyden voor de Green Deal van Timmermans. "Ik heb zelf nooit contracten gesloten en me er niet rechtstreeks mee beziggehouden in mijn tijd als Eurocommissaris", reageert hij.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Herdenkingen beschermen tegen verstoringen door demonstraties is een "ingewikkelde puzzel", zei minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) in een debat over het demonstratierecht. In de Kamer gaan stemmen op om bijvoorbeeld strenger op te treden tegen demonstraties rond 4 mei-herdenkingen, maar daar gaat de minister niet direct in mee.
14 uur geledenARNHEM (ANP) - De uitspraak in de 'stikstofzaak' van Greenpeace tegen de Staat laat opnieuw zien "hoe belangrijk het is dat onze natuurdoelen worden gehaald", vindt de provincie Gelderland. Volgens het provinciebestuur toont de uitspraak ook wederom aan dat Gelderland meer geld van het Rijk nodig heeft om de stikstofuitstoot terug te dringen en natuurherstel te realiseren.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hoe de nieuwe stikstofplannen van het kabinet er na de uitspraak van de rechter uit gaan zien, kan landbouwminister Femke Wiersma nog niet zeggen. Wel is zij stellig over welke ingreep geen deel zal uitmaken van het nieuwe beleid: over gedwongen uitkoop heeft de coalitie afgesproken "dat we dat niet gaan doen", benadrukt de bewindsvrouw. "En ik ga dat als minister ook niet meemaken."
14 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs van VVD, BBB en NSC vinden het onacceptabel dat de Europese Commissie jarenlang milieuorganisaties zou hebben gesubsidieerd, waarvoor die in ruil moesten lobbyen voor de Green Deal van voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans. Zij vinden dat het "groene lobbyschandaal", zoals BBB'er Sander Smit het noemt, tot op de bodem moet worden uitgezocht. Ook eisen ze opheldering hierover van de Europese Commissie.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland moet trots zijn dat het de komende NAVO-top mag organiseren, vindt justitieminister David van Weel. Hij heeft weinig op met het beklag van bijvoorbeeld burgemeesters dat de veeleisende rol van gastland gekkenwerk zou zijn. Dat de NAVO belangrijker is dan ooit en Nederland voor het eerst aan de beurt komt, moet volgens Van Weel zwaarder wegen dan de wissel die de top trekt op de politie. "We gaan dit gewoon doen."
16 uur geledenLEIDEN (ANP) - Vakbond FNV heeft in een brandbrief aan Qbuzz geëist dat het vervoersbedrijf snel actie onderneemt om de werkdruk voor de buschauffeurs in Zuid-Holland te verlagen. In een enquête onder het personeel gaf een grote meerderheid aan lichamelijke klachten door stress en spanning te hebben sinds Qbuzz half december het vervoer in het noordelijke deel van de provincie heeft overgenomen van Arriva.
16 uur geleden