Azc Overloon toch niet dicht, versnelde opvang vluchtelingen
OVERLOON (ANP) - Het asielzoekerscentrum in Overloon, in de gemeente Land van Cuijck, gaat zo snel mogelijk 150 statushouders onderdak bieden. Het gaat om vluchtelingen die in ons land mogen blijven, maar nog geen woning hebben. Het aantal komt bovenop de 280 Oekraïense vluchtelingen die ook op het terrein van het azc worden ondergebracht. De huidige bewoners, asielzoekers die nog in de procedure zitten, moeten vóór 22 mei naar elders vertrokken zijn. De vroegere gemeente Boxmeer heeft namelijk besloten om het azc wegens aanhoudende overlast te sluiten.
De nieuwe fusiegemeente Land van Cuijk laat woensdag weten vanwege de aanhoudende vluchtelingenstroom statushouders op te vangen op het terrein van het azc, dat daarmee een gemeentelijke opvang wordt. De gemeente wijst erop dat bijna een derde van de reguliere asielopvang bezet wordt gehouden door mensen die al een verblijfsstatus hebben en in Nederland mogen blijven. Een groot deel van hen weet al in welke gemeente ze kunnen gaan wonen, maar ze wachten nog op een woning.
De 150 die nu naar Overloon komen, zijn toegewezen aan het Land van Cuijk. "Om de doorstroom in de asielketen te vergroten, wil het Land van Cuijk deze 150 mensen versneld opnemen", aldus de gemeente.
Doorstromen
De bedoeling is dat zij de komende anderhalf jaar doorstromen naar vrijkomende woningen in de gemeente. Intussen kunnen ze beginnen met hun inburgeringstraject en kan de gemeente hen begeleiden naar werk en onafhankelijkheid.
Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is bezig met het overbrengen van de huidige bewoners vanuit het azc Overloon naar andere locaties. Er zaten vijfhonderd asielzoekers. Een klein deel van hen zorgde voor zoveel overlast dat de gemeenteraad besloot het contract met het COA niet te verlengen.
Het overbrengen van de huidige bewoners voor het einde van de week is nog een hele klus. "Maar eind van de week zijn ze weg", zei een woordvoerder van het COA woensdagmiddag. "We zijn druk bezig met het huisvesten van de mensen in het hele land." Hij sprak van een "logistieke puzzel". Wel zei hij dat de meeste alleenstaande minderjarige asielzoekers naar Oirschot gaan.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
33 minuten geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
4 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
5 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
5 uur geleden