Autobranche bezorgd om voortgang laadpalennetwerk
AMSTERDAM (ANP) - De autobranche maakt zich zorgen over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. In Nederland staan weliswaar steeds meer laadpunten, maar het is maar de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan. Voorzitter van branchevereniging RAI Vereniging Frits van Bruggen slaat daarom een "laadpaalalarm" en pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.
"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is", zei Van Bruggen ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst van RAI Vereniging, dat de belangen van de auto- en fietsindustrie behartigt. "Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof."
Hij wijst verder op het achterblijven van investeringen in publieke laadpunten voor elektrische trucks. Nu rijdt nog vrijwel de hele goederenvervoerssector op fossiele diesel. Laadpunten voor elektrische vrachtwagens moeten een veel hoger vermogen krijgen, omdat de accu's groter zijn dan die van personenauto's en het opladen sneller moet gebeuren. Maar de aanleg van de infrastructuur daaromheen gaat veel tijd kosten, tijd die er volgens Van Bruggen niet is. "Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren."
In Nederland staan nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten. Volgens RAI Vereniging moeten daar 400.000 bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen. Die laadpunten moeten ook genoeg energie kunnen leveren, dus roept de belangenvereniging op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk. Met name voor het beroepsgoederenvervoer zou meer oog moeten zijn voor alternatieven voor elektrische accu's, zoals waterstof of hernieuwbare brandstoffen. Die laatste categorie bestaat uit brandstof met grondstoffen die hernieuwbaar zijn, zoals plantaardige oliën of afvalstoffen.
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
2 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
5 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
6 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
7 uur geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Defensie is met afstand de grootste werkgever van Nederland, heeft de Volkskrant uitgezocht. Volgens onderzoek van de krant was Defensie eind vorig jaar goed voor 74.333 voltijdsbanen. Dat is bijna een vijfde meer dan in het vorige onderzoek vijf jaar geleden.
7 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft sancties aangekondigd tegen tien individuen en twintig Amerikaanse defensiebedrijven vanwege wapenverkoop aan Taiwan.
9 uur geleden