Autobranche bezorgd om voortgang laadpalennetwerk
AMSTERDAM (ANP) - De autobranche maakt zich zorgen over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. In Nederland staan weliswaar steeds meer laadpunten, maar het is maar de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan. Voorzitter van branchevereniging RAI Vereniging Frits van Bruggen slaat daarom een "laadpaalalarm" en pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.
"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is", zei Van Bruggen ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst van RAI Vereniging, dat de belangen van de auto- en fietsindustrie behartigt. "Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof."
Hij wijst verder op het achterblijven van investeringen in publieke laadpunten voor elektrische trucks. Nu rijdt nog vrijwel de hele goederenvervoerssector op fossiele diesel. Laadpunten voor elektrische vrachtwagens moeten een veel hoger vermogen krijgen, omdat de accu's groter zijn dan die van personenauto's en het opladen sneller moet gebeuren. Maar de aanleg van de infrastructuur daaromheen gaat veel tijd kosten, tijd die er volgens Van Bruggen niet is. "Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren."
In Nederland staan nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten. Volgens RAI Vereniging moeten daar 400.000 bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen. Die laadpunten moeten ook genoeg energie kunnen leveren, dus roept de belangenvereniging op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk. Met name voor het beroepsgoederenvervoer zou meer oog moeten zijn voor alternatieven voor elektrische accu's, zoals waterstof of hernieuwbare brandstoffen. Die laatste categorie bestaat uit brandstof met grondstoffen die hernieuwbaar zijn, zoals plantaardige oliën of afvalstoffen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).
3 uur geleden