
Autobranche bezorgd om voortgang laadpalennetwerk
AMSTERDAM (ANP) - De autobranche maakt zich zorgen over de voortgang van het aanleggen van laadpalen voor elektrische auto's. In Nederland staan weliswaar steeds meer laadpunten, maar het is maar de vraag of het elektriciteitsnet de verwachte vraag naar elektrisch laden wel aankan. Voorzitter van branchevereniging RAI Vereniging Frits van Bruggen slaat daarom een "laadpaalalarm" en pleit ervoor ook andere duurzamere technologieën in het oog te houden.
"Terwijl het kabinet steeds meer ambities heeft en versnelt, geeft het ook toe dat ons energienetwerk hiervoor niet klaar is", zei Van Bruggen ter gelegenheid van de nieuwjaarsbijeenkomst van RAI Vereniging, dat de belangen van de auto- en fietsindustrie behartigt. "Sterker nog er zijn grote uitdagingen, zoals netschaarste en netcongestie. Sluit daarom niet broodnodige andere duurzame technologieën uit, zoals waterstof."
Hij wijst verder op het achterblijven van investeringen in publieke laadpunten voor elektrische trucks. Nu rijdt nog vrijwel de hele goederenvervoerssector op fossiele diesel. Laadpunten voor elektrische vrachtwagens moeten een veel hoger vermogen krijgen, omdat de accu's groter zijn dan die van personenauto's en het opladen sneller moet gebeuren. Maar de aanleg van de infrastructuur daaromheen gaat veel tijd kosten, tijd die er volgens Van Bruggen niet is. "Een nieuwe verzwaarde netaansluiting aanvragen, zwaardere leidingen aanleggen en dit soort laadpunten realiseren kost zo maar enkele jaren."
In Nederland staan nu zo'n 105.000 publieke of semipublieke laadpunten. Volgens RAI Vereniging moeten daar 400.000 bij komen om de klimaatambities voor 2030 te halen. Die laadpunten moeten ook genoeg energie kunnen leveren, dus roept de belangenvereniging op tot verdere investeringen in het verzwaren van het stroomnetwerk. Met name voor het beroepsgoederenvervoer zou meer oog moeten zijn voor alternatieven voor elektrische accu's, zoals waterstof of hernieuwbare brandstoffen. Die laatste categorie bestaat uit brandstof met grondstoffen die hernieuwbaar zijn, zoals plantaardige oliën of afvalstoffen.
Meer uit Financieel
UTRECHT (ANP) - Vakbonden FNV en VVMC lijken niet onder de indruk van de reactie van NS op de door hen gestelde ultimatums. In principe heeft het spoorbedrijf nog even tijd om daarop te reageren, maar de brief van NS was "weinig hoopgevend", aldus VVMC-voorzitter Wim Eilert.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS heeft zondagmiddag gereageerd op ultimatums van vakbonden. Het spoorbedrijf wil de bonden op die manier weer aan tafel krijgen om een nieuwe cao uit te onderhandelen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de vakbonden gehoor geven aan de reactie van NS, en daarmee in hoeverre stakingen zijn uitgesloten.
5 uur geledenNEW DELHI (ANP/BLOOMBERG) - De luchtvaartindustrie profiteert van lagere olieprijzen die de kosten van kerosine drukken. Als gevolg daarvan hebben airlines ruimte om de prijzen van vliegtickets te verlagen, vertelde directeur Willie Walsh van de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA.
8 uur geledenDELHI (ANP) - De Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo gaat samenwerken met Delta Air Lines, Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daarmee willen de airlines meer steden in India verbinden met bestemmingen in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Dat hebben de luchtvaartmaatschappijen zondag aangekondigd.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het aantal verkochte nieuwe auto's in Nederland is in mei gestegen na vier maanden met dalende cijfers. Dat hebben de autobrancheorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en RDC zondag gemeld. De verkoop van Tesla's zit echter nog altijd in het slop.
10 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De regering in Duitsland wil het aantrekkelijker maken voor Duitse bedrijven om over te stappen op een volledig elektrische auto. Het ministerie van Financiën is daarom van plan de belastingregels te wijzigen, meldt dpa op basis van een wetsvoorstel dat het persbureau heeft ingezien.
11 uur geledenWASHINGTON (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Elon Musk ontkent extensief drugsgebruik tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump vorig jaar. Hij reageert daarmee op een bericht van The New York Times, waarin werd beweerd dat Musk veelvuldig ketamine en andere soorten drugs zou gebruiken. "Voor de duidelijkheid, ik gebruik GEEN drugs! The New York Times liegt", schreef Musk in een bericht op X.
12 uur geleden