Autobouwers: veel te weinig laadpalen gepland in Europa
BRUSSEL (ANP) - Het aantal benodigde openbare laadpunten voor elektrische auto's, zoals ingeschat door de Europese Commissie, is bij lange na niet genoeg gezien de snelheid waarmee deze voertuigen op de markt komen. Dat concludeert brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA in een nieuw rapport over elektrisch vervoer.
In 2030 zijn er volgens onderzoek in opdracht van ACEA 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig om de in Brussel voorgestelde 55 procent vermindering in CO2-uitstoot te halen. De brancheorganisatie waarschuwt dat het aantal laadpalen dat het onderzoek becijfert, bijna het dubbele is van het aantal dat de Europese Commissie noemt. De cijfers van ACEA zouden betekenen dat er per week tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden. Op dit moment worden maar zo'n 2000 laadpalen per week geïnstalleerd.
De auto-industrie is de laatste jaren bezig aan een versnelling van het aantal hybride en volledige elektrische auto's dat op de markt komt. Maar de industrie heeft volgens het onderzoek grote zorgen over de traagheid waarmee de bijbehorende infrastructuur wordt aangelegd. De laatste vijf jaar vertienvoudigde de verkoop van het aantal elektrische auto's, maar het aantal openbare laadpunten groeide lang niet zo snel.
Kosten
Het onderzoek schat de jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaalinfrastructuur op circa 8 miljard euro. De investeringen die gedaan moeten worden zijn volgens de onderzoekers "omvangrijk", maar ook maar een fractie van de totale kosten van andere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van 5G. De investeringen zorgen wel voor "enorme klimaatvoordelen", aldus het rapport.
Verder zouden de locaties, ruimte en de hoeveelheid energie die nodig zijn om zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens op te laden, heel anders zijn dan voor personenauto's. Vrachtwagens hebben volgens ACEA 279.000 laadpunten nodig in 2030, waarvan het merendeel in groepjes bij elkaar zal staan.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie staat er eind 2025 "steviger" voor dan gedacht, ondanks Amerikaanse importheffingen, te hoge inflatie en onzekerheid. Dit meldt ABN AMRO. De bank heeft daarom haar groeiverwachtingen voor de economie van Nederland voor dit en volgend jaar verhoogd.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie staat er eind 2025 "steviger" voor dan gedacht, ondanks Amerikaanse importheffingen, te hoge inflatie en onzekerheid. Dit meldt ABN AMRO. De bank heeft daarom haar groeiverwachtingen voor de economie van Nederland voor dit en volgend jaar verhoogd.
5 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag voor de vierde dag op rij hoger gesloten. Beleggers rekenen steeds meer op een renteverlaging door de Federal Reserve in december. Nvidia eindigde in de plus, nadat het chipconcern dinsdag nog tot de verliezers behoorde.
7 uur geledenKYIV (ANP) - Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft een akkoord bereikt met Oekraïne over een nieuwe regeling ter waarde van ongeveer 8,2 miljard dollar, zo'n 7,1 miljard euro. De oorlog tussen Oekraïne en Rusland "blijft een zware tol eisen van de Oekraïense bevolking en de economie", aldus het IMF.
7 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Aegon overweegt enkele activiteiten buiten de Verenigde Staten te verkopen. De Nederlandse verzekeraar haalt het grootste deel van zijn winst uit de VS en wil zich focussen op zijn belangrijkste markt. Dit melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.
9 uur geledenDRUNEN (ANP) - Het Noorse aluminium- en energieconcern Norsk Hydro wil vijf Europese vestigingen sluiten. Het gaat om een aluminiumfabriek in het Noord-Brabantse Drunen, twee in het Verenigd Koninkrijk, een in Duitsland en een in Italië.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index in Amsterdam is woensdag met een flinke koerswinst gesloten. Beleggers trokken zich op aan het optimisme op Wall Street, waar nu rekening wordt gehouden met een mogelijke renteverlaging door de Federal Reserve volgende maand.
11 uur geleden