Autobouwers: veel te weinig laadpalen gepland in Europa
BRUSSEL (ANP) - Het aantal benodigde openbare laadpunten voor elektrische auto's, zoals ingeschat door de Europese Commissie, is bij lange na niet genoeg gezien de snelheid waarmee deze voertuigen op de markt komen. Dat concludeert brancheorganisatie van autofabrikanten ACEA in een nieuw rapport over elektrisch vervoer.
In 2030 zijn er volgens onderzoek in opdracht van ACEA 6,8 miljoen openbare laadpunten nodig om de in Brussel voorgestelde 55 procent vermindering in CO2-uitstoot te halen. De brancheorganisatie waarschuwt dat het aantal laadpalen dat het onderzoek becijfert, bijna het dubbele is van het aantal dat de Europese Commissie noemt. De cijfers van ACEA zouden betekenen dat er per week tienduizenden laadpalen bij geplaatst moeten worden. Op dit moment worden maar zo'n 2000 laadpalen per week geïnstalleerd.
De auto-industrie is de laatste jaren bezig aan een versnelling van het aantal hybride en volledige elektrische auto's dat op de markt komt. Maar de industrie heeft volgens het onderzoek grote zorgen over de traagheid waarmee de bijbehorende infrastructuur wordt aangelegd. De laatste vijf jaar vertienvoudigde de verkoop van het aantal elektrische auto's, maar het aantal openbare laadpunten groeide lang niet zo snel.
Kosten
Het onderzoek schat de jaarlijkse kosten voor de openbare laadpaalinfrastructuur op circa 8 miljard euro. De investeringen die gedaan moeten worden zijn volgens de onderzoekers "omvangrijk", maar ook maar een fractie van de totale kosten van andere infrastructurele projecten, zoals bijvoorbeeld de aanleg van 5G. De investeringen zorgen wel voor "enorme klimaatvoordelen", aldus het rapport.
Verder zouden de locaties, ruimte en de hoeveelheid energie die nodig zijn om zwaardere voertuigen zoals vrachtwagens op te laden, heel anders zijn dan voor personenauto's. Vrachtwagens hebben volgens ACEA 279.000 laadpunten nodig in 2030, waarvan het merendeel in groepjes bij elkaar zal staan.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het slot kleine koersuitslagen zien. De aandacht van beleggers op Wall Street ging opnieuw uit naar cijfers over de Amerikaanse banenmarkt. Verder waren er nog kwartaalresultaten van onder meer softwareconcern Salesforce en supermarktketen Kroger.
2 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De Amerikaanse regering is van plan nog meer belangen te nemen in bedrijven die actief zijn met belangrijke grondstoffen om zo de afhankelijkheid van China bij die grondstoffen tegen te gaan. Het gaat bijvoorbeeld om zink, kobalt, nikkel, lithium en koper die van groot belang zijn voor de industrie en defensiesector.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
6 uur geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
9 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
11 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
11 uur geleden