Auto-industrie zet vraagtekens bij haalbaarheid Brusselse plannen
BRUSSEL (ANP) - Beleidsmakers in Brussel moeten rekening houden met de onzekerheden waar de auto-industrie mee wordt geconfronteerd. Volgens de Europese branchevereniging ACEA is het goed dat het Europees Parlement met ambitieuze doelstellingen komt om de uitstoot van CO2 te beperken, maar vraagt zich af of deze haalbaar zijn, gelet op de problemen in de leveringsketen, de beperkte beschikbaarheid van materialen voor elektrische auto's en de trage uitrol van laadinfrastructuur.
Het Europees Parlement wil dat er in 2035 geen nieuwe benzine- en dieselauto's meer worden verkocht. Daarover werd woensdag een akkoord bereikt. Nu het Europees Parlement een standpunt heeft ingenomen, kunnen de onderhandelingen met de EU-landen beginnen. Pas als ook die instemmen, kunnen de voorstellen van kracht worden.
De ACEA zegt bij monde van voorzitter Oliver Zipse, tevens topman van BMW, te hebben kennisgenomen van de Europese plannen. Volgens hem moeten de doelen niet in steen gebeiteld staan en moet er tussentijds worden geëvalueerd om te bezien wat haalbaar is en wat niet. "Gezien de onzekerheid die we wereldwijd van dag tot dag ervaren, is langetermijnregelgeving die verder gaat dan dit decennium in dit vroege stadium voorbarig. In plaats daarvan is halverwege een transparante evaluatie nodig om de doelstellingen voor de periode na 2030 vast te stellen", aldus Zipse.
Verder vraagt de ACEA-voorzitter zich af of er de komende jaren wel genoeg grondstoffen beschikbaar zijn voor de productie van elektrische wagens. Daarbij merkt hij op dat veel daarvan van buiten de EU moeten komen. Evengoed werkt de auto-industrie volgens Zipse volledig mee aan de doelstelling van Europa om tegen 2050 CO2-neutraal te zijn.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag gemengd gesloten. Beleggers reageerden op de publicatie van zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. Daaruit kwam naar voren dat er in november 64.000 banen bijkwamen in de Verenigde Staten, na een krimp van 105.000 arbeidsplaatsen in oktober. De werkloosheid steeg van 4,4 procent in september naar 4,6 procent in november, het hoogste niveau sinds 2021.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten hebben gedreigd tegenmaatregelen te nemen tegen de EU en lidstaten vanwege rechtszaken, belastingen, boetes en richtlijnen tegen Amerikaanse dienstverleners. Die zijn volgens het Amerikaanse handelsagentschap USTR "discriminerend en intimiderend".
2 uur geledenSTRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
5 uur geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
6 uur geleden