Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

ANVR: reisorganisaties verbeteren websites om prijstransparantie

ANVR: reisorganisaties verbeteren websites om prijstransparantie

DEN HAAG (ANP) - Reisorganisaties passen momenteel hun websites aan zodat zij voldoen aan eisen op het gebied van prijstransparantie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), meldt reiskoepel ANVR. De nieuwe afspraken hierover gelden vanaf zaterdag. Alle informatie over vakantieprijzen moet dan meteen duidelijk zijn voor de reiziger, stelt de ANVR.

De organisatie reageert daarmee op een bericht van de Consumentenbond dat reisaanbieders consumenten op grote schaal misleiden met lokkertjes. Meer dan acht op de tien reizen die de organisatie bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. Zo blijken reizen vaak helemaal niet beschikbaar of de prijs gaat omhoog zodra een reiziger begint met boeken.

De ANVR benadrukt dat reisbedrijven zich moeten houden aan de geldende wet- en regelgeving. "Over de interpretatie daarvan zijn net nieuwe afspraken gemaakt met de ACM", aldus de belangenbehartiger.

Fluid pricing

De ANVR stelt dat reisbureaus vroeger werkten met prijzenboekjes, waarin de prijzen voor een vakantie gedrukt werden aan het begin van een seizoen. Maar tegenwoordig hebben ze te maken met zogeheten 'fluid pricing'. Dat betekent dat de prijs continue meebeweegt met vraag, aanbod en beschikbaarheid. "Reisondernemingen doen er alles aan om hun prijzen zo transparant mogelijk voor de reiziger naar voren te laten komen in advertenties en op de website", stelt de ANVR.

De brancheorganisatie benadrukt ook dat alle informatie over prijzen vanaf zaterdag direct duidelijk zal zijn wanneer iemand wil boeken. "Daarnaast moeten de bijkomende kosten per boeking, met uitzondering van lokale taxen en heffingen, in één bedrag getoond worden. Deze kunnen later in de boeking wel weer opgesplitst worden zodat de reiziger in detail weet wat inclusief is in de reissom", aldus de organisatie.

Cruisereizen

Corendon, een van de reisorganisaties die door de Consumentenbond wordt beschuldigd van misleiding, zegt dat het bedrijf per 1 april voldoet aan de eisen van de ACM. Er is alleen één product, de verkoop van cruisereizen, waarbij dit niet gaat lukken", zegt een woordvoerster. "Voor die reizen werken wij samen met een aantal buitenlandse cruiserederijen. Heel ingewikkeld om ervoor te zorgen dat je op voorhand op een digitale goede manier alle prijscomponenten te pakken hebt, waardoor je in een keer de volledige reissom kan tonen. Dat is technisch en operationeel heel lastig", vervolgt ze.

Bij D-reizen, een andere reisaanbieder met een volgens de bond misleidend prijsbeleid, was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Meer uit Financieel

Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

20 minuten geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

2 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

2 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

4 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

4 uur geleden
Industrie produceert iets groener, geen langetermijnverbetering

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse industrie heeft vorig jaar iets groener geproduceerd dan een jaar eerder, maar op de langere termijn is er nog geen sprake van een trendbreuk. Dat meldt de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) op basis van gegevens van grote industriebedrijven in ons land.

4 uur geleden
Brussel wil financiële markten beter stroomlijnen

BRUSSEL (ANP) - Brussel vindt de financiële markten binnen de EU te gefragmenteerd en wil dat het makkelijker wordt om binnen Europa financiële diensten te verhandelen. Daarvoor presenteert de Europese Commissie donderdag een plan. Daarin geeft Brussel de Europese toezichthouder voor financieel toezicht ook een grotere rol.

5 uur geleden