Animal Rights bindt strijd aan met 'te commerciële' schoolmelk
DEN HAAG (ANP) - Animal Rights bindt de strijd aan met schoolmelk. "Schaamteloze propaganda", vindt de dierenrechtenorganisatie, die vreest dat de neutraliteit van het onderwijs te grabbel wordt gegooid. Bovendien is melk helemaal niet nodig voor een goede gezondheid, stelt de club.
FrieslandCampina is onlangs weer begonnen met een nieuw schoolmelkprogramma waarbij scholen zuivel voor enkele dagen per week ontvangen. Animal Rights vindt dat het onderwijs zich niet commercieel moet verbinden met een bedrijf. "Schoolmelk stelt kinderen bloot aan een product en een merk. Dat heeft blijvende invloed." De organisatie heeft overigens geen bewijzen dat er in de lessen lovend over het bedrijf of melk wordt gesproken. "Maar het idee wordt gewekt dat melk een normaal product is. Het is pure promotie van een commercieel bedrijf", zegt een woordvoerder.
Hij ziet een verschil met het aanbod in een gemiddelde schoolkantine. "Voor schoolmelk hoeft de school niet te betalen." Verder zou het onderwijs kinderen kritisch moeten laten nadenken over koemelk, dat immers is bedoeld voor een kalfje. Er is veel leed in de zuivelindustrie, zoals het scheiden van kalfjes van hun moeders. Animal Rights heeft een voorbeeldbrief opgesteld, waarmee ouders kunnen protesteren tegen schoolmelk.
FrieslandCampina laat weten dat "de hele sector" op allerlei fronten actief is om dierenwelzijn te verbeteren. Melk is een kwalitatief goed product en levert een bijdrage aan een evenwichtig dieet, stelt een woordvoerder. Scholen zijn bovendien vrij om te kiezen of ze meedoen aan het (door de overheid gesubsidieerde) schoolmelkprogramma. Nu doen er zo'n tweehonderd scholen aan mee, die twee of drie dagen per week zuivel ontvangen voor de leerlingen.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geleden