Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amsterdamse horeca voert coronapolsbandjes niet in

Amsterdamse horeca voert coronapolsbandjes niet in

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse horeca gaat geen gebruik maken van coronapolsbandjes voor toegang tot een restaurant, café, theater of bioscoop. De horeca heeft dat besloten omdat de meeste horecaondernemers in de stad "geen toegevoegde waarde" zien in zulke polsbandjes, zeggen woordvoerders van horecabranchevereniging KHN en de gemeente. Horecagasten moeten nog wel steeds een QR-code laten zien als ze naar binnen willen.

De polsbandjes worden inmiddels onder meer gebruikt in Groningen, Heerenveen, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Zwolle, Breda, Maastricht, Arnhem, Alkmaar en Roosendaal. Mensen ontvangen het bandje wanneer ze de QR-code uit de CoronaCheck-app laten zien bij een controlepost en hoeven de code dan niet meer bij elke voordeur te laten zien. Dat moet de controles ook voor uitbaters gemakkelijker maken. Een polsbandje is in die steden overigens niet verplicht want de app is gewoon te gebruiken.

Amsterdamse horecaondernemers merken dat het controleren van de QR-code aan de deur nu "best goed" gaat. "Het stroomt redelijk goed door en veel gasten zijn goed voorbereid", aldus een woordvoerder van de Amsterdamse afdeling van KHN. "Als we polsbandjes invoeren, moet er nog steeds een controle aan de deur plaatsvinden, dus wij denken dat we daar geen winst mee behalen. Daarbij willen we niet van alles optuigen, terwijl we niet precies weten hoe lang we het gaan gebruiken."

Controle aan de deur

De controle aan de deur blijft lastig voor veel horecaondernemers, ziet KHN. "Zo’n controle aan de deur kost tijd en er moet personeel beschikbaar zijn om dat soort zaken goed te doen. Dat terwijl er krapte op de arbeidsmarkt is. Dus dat is voor veel ondernemers lastig." Verder merkt de branchevereniging dat de verplichte sluiting om middernacht soms voor problemen zorgt in Amsterdam. "Natuurlijk voor ondernemers die hun gasten op een piekmoment naar buiten moeten zetten, maar ook omdat er dan enorme mensenmassa’s op straat zijn, die overlast veroorzaken."

De komende drie weekenden gaat de gemeente teams inzetten in de uitgaansgebieden om de horeca extra te ondersteunen bij de QR-controles. De teams maken bezoekers op straat of in rijen erop attent dat zij hun code alvast gereed moeten houden. Ook worden toeristen zoveel mogelijk van tevoren geïnformeerd over de regels in de horeca. "Bijvoorbeeld al direct via de reserveringen bij hun hotel", aldus de KHN-woordvoerder.

Meer uit Gezond

Radboudumc: deel van de twaalf medewerkers uit quarantaine

NIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.

8 uur geleden
Minister: zorgvilla's ExpertCare pas dicht bij goed alternatief

DEN HAAG (ANP) - Zorgaanbieder ExpertCare zal twee zorgvilla's voor ernstig gehandicapte kinderen voorlopig niet sluiten, tenzij voor de bewoners tijdig een andere plek wordt gevonden. Dat meldt minister Mirjam Sterk (Langdurige Zorg) in een brief aan de Tweede Kamer. De CDA-bewindsvrouw had eerder deze week een "heel stevig gesprek" met ExpertCare en zijn Duitse eigenaar, meldt haar woordvoerder.

17 uur geleden
Van Ark pleitte in najaar 2020 voor hardere coronalockdown

DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.

1 dag geleden
Zorg was aantal keer dicht bij code zwart tijdens de pandemie

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.

1 dag geleden
Van Ark: urgentie coronacrisis won het van de lange termijn

DEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

1 dag geleden
Nieuw rapport Jason Bhugwandass: gebrek aan erkenning en nazorg

DEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."

3 dagen geleden
WHO-topman prijst bij bezoek Oegandese ebola-inspanningen

KAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.

3 dagen geleden