'Amsterdams plan over coffeeshops slecht voor leefbaarheid stad'
AMSTERDAM (ANP) - Toeristen zullen naar Amsterdam blijven komen, ook als ze uit de coffeeshops in de hoofdstad worden geweerd. Dat zegt Joachim Helms van de Bond van Cannabis Detaillisten, de branchevereniging van coffeeshophouders. Het plan van burgemeester Femke Halsema, het Openbaar Ministerie en de politie om alleen inwoners van Nederland in de coffeeshops toe te laten zal volgens de vereniging juist negatief uitpakken voor de leefbaarheid van de stad.
De vraag naar softdrugs proberen in te perken door het aanbod weg te nemen, werkt volgens Helms de illegale markt in de hand. "Wat de makers van dit plan niet beseffen is dat cannabis wereldwijd een populair genotsmiddel is", zegt Helms. "Mensen willen hun jointje roken. Als dat niet in een coffeeshop kan, dan kopen ze het wel op straat."
Als voorbeeld hoe snel straatdealers een gat in de markt opvullen, noemt Helms de lange rijen voor coffeeshops tijdens de eerste lockdown in maart. "Iedereen wilde voor de komende tijd nog wat wiet inslaan. Straatdealers zagen toen al hun kans schoon en stonden als het ware hun menu's uit te delen in de rijen. Zij zullen nu ook zeker op dit plan inspringen", aldus Helms.
Keurmerk
Het plan stelt ook een keurmerk voor coffeeshops voor, dat de cannabismarkt minder kwetsbaar moet maken voor georganiseerde criminaliteit. Coffeeshops kunnen dan bijvoorbeeld een grotere voorraad cannabis in huis hebben, waardoor koeriers - die vaak doelwit zijn van berovingen - niet meerdere keren per dag hoeven aan te vullen. Met deze aanpak kan volgens Halsema geleidelijk toegewerkt worden naar het landelijk reguleren van de zogenoemde "achterdeur" van coffeeshops.
Voor zo'n transparante en gereguleerde markt strijdt de Bond van Cannabis Detaillisten al jaren. "Maar tussen deze voorstellen is totaal geen verband. Een transparantere markt is goed, maar tegelijkertijd is dit plan enorm nadelig voor de leefbaarheid in de binnenstad. Dat is geen goede uitruil", zegt Helms.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
3 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
8 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
10 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
11 uur geleden