Amsterdam wil door met wapencontroles
AMSTERDAM (ANP) - Amsterdam wil door met gerichte wapencontroles in de stad. Gezien de beperkte omvang van de proef hiermee afgelopen september valt volgens de driehoek (gemeente, politie en Openbaar Ministerie) nog niet te zeggen of ze ook echt effect hebben op het wapenbezit in de hoofdstad. Daarom moeten de controles komend jaar nog gerichter worden ingezet, schrijft burgemeester Femke Halsema aan de gemeenteraad.
In totaal zijn in vier weken tijd bij vijftien controles in vijf wijken 2368 personen gecontroleerd en zijn honderd wapens in beslag genomen. Daarvan vielen er zestien onder de Wet wapens en munitie, zoals pepperspray, een boksbeugel en ploertendoder. De rest betrof vooral keuken- en zakmessen en schroevendraaiers. De driehoek noemt de opbrengst "relatief bescheiden". "Dit laat zich mogelijk verklaren door de kleinschaligheid van de pilot", staat in de brief.
Volgens Halsema heeft de politie bij de controles "uiterst zorgvuldig" gehandeld en is het draagvlak hiervoor onder de bevolking groot. Uit de evaluatie komt naar voren dat 70 procent van de Amsterdammers voorstander is van de wapencontroles.
Wijkteams
"Tegelijk wil ik, samen met de politiechef en de hoofdofficier, het instrument verbeteren zodat we meer wapens in beslag kunnen nemen", zegt de burgemeester. Zo krijgen wijkteams meer inspraak bij het aanwijzen van gebieden en momenten waarop de controles plaatsvinden. Ook komen er mobiele detectiepoortjes en handscanners om de controles minder fysiek te maken. Na een jaar beslist de driehoek of de controles structureel worden.
Vooraf was veel te doen over de wapencontroles in de hoofdstad. Zo leidde de inzet van zogenoemde burgerwaarnemers, die moesten toezien of de politie zich niet schuldig maakte aan etnisch profileren, tot weerstand bij onder meer politievakbonden. Die zetten daarom op hun beurt weer eigen waarnemers in. Volgens de burgemeester waren vrijwel alle burgerwaarnemers en gecontroleerde personen positief over de werkwijze van de politie. Een persoon heeft hierover een klacht ingediend bij de gemeente.
In een reactie noemen de betrokken politievakbonden de uitvoering van de wapencontroles "‘zeer goed en professioneel". De bonden zeggen dat ze niet tegen controle op het werk van de politie zijn, maar vinden het toezicht geen taak van burgerwaarnemers. "Het is wat ons betreft niet wenselijk om de inzet van burgerwaarnemers te institutionaliseren en/of te verplichten."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
18 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
20 uur geleden