Amsterdam schroeft coronahandhaving in horeca op
AMSTERDAM (ANP) - Amsterdam roept z'n horeca "nogmaals dringend" op bezoekers te controleren op het coronatoegangsbewijs. Vanaf vrijdagavond wordt de handhaving opgeschroefd, meldt de gemeente. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) afdeling Amsterdam heeft haar leden inmiddels opgeroepen nog beter te gaan controleren.
Het aantal besmettingen in de stad neemt toe, ziet de gemeente. Bovendien komen er veel signalen binnen dat bezoekers gewoon zonder coronabewijs bij horecagelegenheden naar binnen mogen. Volgens de gemeente blijkt uit bron- en contactonderzoek van de GGD dat horecabezoek een van de meest waarschijnlijke bronnen van besmetting is. Ook is er een toename van clusters van drie of meer besmettingen, die terug te leiden zijn tot horecabezoek.
Horecaondernemingen kunnen dit weekend handhavers aan de deur krijgen. "Waar nodig kunnen handhavers overgaan tot sluiting", waarschuwt de gemeente.
Personeelstekort
De Amsterdamse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stelt in een reactie dat het merendeel van de ondernemers de coronacheck serieus uitvoert, ondanks gebrek aan personeel. Maar ze ziet ook dat het niet overal goed gaat. "Het is ook niet zo dat ondernemers niet willen, maar we zitten met enorme uitdagingen. Er is het personeelstekort. En de gasten zijn er soms ook wel klaar mee", zegt Eveline Doornhegge, KHN-regiomanager afdeling Amsterdam.
De afdeling roept haar leden dus op nog beter de QR-code te controleren. "Het past in de tijdlijn: opschalen in striktheid van controle voorkomt misschien wel zwaardere maatregelen en maakt het hopelijk snel mogelijk dat onze zaken weer na 00.00 uur open mogen zijn", stelt Doornhegge. En: "Een geleidelijke uitloop helpt ook in de onrust die nu op straat is, rond middernacht."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
14 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
18 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
19 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
20 uur geleden