Amsterdam roept Eerste Kamer op kraakwet niet te steunen
AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam roept samen met de politie en het Openbaar Ministerie (OM) de Eerste Kamer op om dinsdag tegen de aanscherping van het kraakverbod te stemmen. Volgens de zogenoemde driehoek levert deze initiatiefwet, die in december door de Tweede Kamer werd aangenomen, juist het tegengestelde op van wat het beoogt. Zo leidt het voorstel tot het niet effectief handhaven van het kraakverbod, lost het leegstand niet op en wordt de ontruimingstermijn langer, staat in een brief aan de Senaat.
Volgens Amsterdam zorgt het wetsvoorstel voor een forse stijging van de werkdruk voor de politie, het OM en de rechtbank. "Nu worden alleen dossiers gemaakt als er een kort geding is ingesteld. Straks moet dat voor alle zaken." Het betekent een flinke toename. Met dit wetsvoorstel vervalt bovendien de mogelijkheid die het OM nu heeft om direct met spoed te kunnen ontruimen. "Waar nu in de praktijk een pand dat in gebruik is, binnen enkele uren met spoed kan worden ontruimd op last van de officier van justitie, moet de zaak straks eerst worden voorgelegd aan een rechter-commissaris."
De initiatiefwet voor de aanscherping van het kraakverbod kwam van Kamerleden Daniel Koerhuis (VVD) en Madeleine van Toorenburg (CDA). Zij willen het verbod op kraken aanpassen, zodat panden sneller kunnen worden ontruimd. Vermeende krakers worden nu nog via een kort geding berecht en tot die tijd mogen ze niet worden uitgezet. Dat kan tot acht weken duren. Als het kraakverbod wordt aangescherpt, worden krakers voortaan strafrechtelijk beoordeeld in plaats van civielrechtelijk. Op die manier zou een zaak al binnen drie dagen door een rechter-commissaris kunnen worden getoetst.
Volgens de driehoek is het aantal kraakpanden en de gemiddelde duur van een kraak de laatste jaren al sterk afgenomen. "Zo werden er in 2019 nog 86 panden gekraakt, dat waren er afgelopen jaar (2020) nog maar vijftien in totaal. In veel gevallen wordt direct op heterdaad opgetreden. In 30 procent van de gevallen wordt een kort geding aangespannen."
De opstellers van de brief noemen het een "gemiste kans" dat de indieners van het wetsvoorstel nooit contact hebben gezocht met de Amsterdamse driehoek om na te gaan of hun voorstel behulpzaam is in de praktijk.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geleden