Amsterdam bezorgd over besmettingen op feesten en in horeca
AMSTERDAM (ANP) - De GGD Amsterdam en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland maken zich zorgen over de toename van het aantal coronabesmettingen. Uit bron- en contactonderzoeken blijkt dat mensen corona vaak oplopen op feesten, bij vrienden of familie thuis en in de horeca. "Oplopende en zorgelijke cijfers voor de regio Amsterdam", stellen beide in een gezamenlijk persbericht.
Opvallende clusters van besmettingen (meer dan drie besmettingen rond eenzelfde bijeenkomst) zijn geconstateerd onder Amsterdammers met een migratieachtergrond in Nieuw-West, onder horecabezoekers in de binnenstad en onder studenten, melden GGD en Veiligheidsregio.
Veiligheidsregio en GGD drukken iedereen op het hart de coronaregels in acht te blijven nemen. Burgemeester Femke Halsema zegt het te goed te begrijpen dat mensen elkaar weer opzoeken, en behoefte hebben aan "een feestje thuis, een huwelijk of een gezellige avond in de kroeg met vrienden". Maar uit de cijfers blijkt dat het coronavirus zich juist verspreidt op dit soort bijeenkomsten. "Opvallend is daarbij dat vooral jongeren nu besmet raken en daarmee een risico vormen voor de hele stad en regio."
Goede ervaringen
José Manshanden, directeur GGD Amsterdam: "We hebben inmiddels goede ervaringen met horecazaken die vrijwillig sluiten en bereid zijn mee te werken aan bron- en contactonderzoek. We hopen dat andere ondernemers, verenigingen en organisatoren hiervan leren."
Deze week is er overleg tussen de burgemeester, de GGD en alle Amsterdamse studentenverenigingen, onder meer over de introductieperiodes voor nieuwe studenten. Dinsdag zette een vereniging, A.S.C./A.V.S.V., de kennismakingsperiode stop vanwege vier coronabesmettingen bij leden en aspirant-leden.
Samen met het Amsterdam UMC doet de GGD onderzoek naar de geografische spreiding en andere bepalende factoren (afkomst, werk, gewicht) bij de verspreiding van het virus. De eerste resultaten van dat onderzoek zijn in september bekend.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
8 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
27 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
28 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geleden