Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

DEN HAAG (ANP) - De oranjekoorts is tijdens het lopende wereldkampioenschap in Qatar voetbal duidelijk minder hevig bij het winkelend publiek dan bij andere WK's en EK's. Sommige winkeliers hebben hun assortiment aan oranje artikelen tot een minimum beperkt en bij andere gaan de oranje vlaggetjes, petjes of kerstballen maar mondjesmaat over de toonbank.

"Wij verkopen nog wel wat, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een normale junimaand rond een eindtoernooi", zegt eigenaar Norbert Mettinkhof van webwinkel Deoranjeartikelenshop.nl. "Qatar heeft daar zeker mee te maken, maar er zijn meerdere oorzaken. Nu het toernooi is begonnen is het iets drukker, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik niets met een jaartal erop, dus ik verkoop het later nog wel. "

Qatar is als gastland omstreden. Er is veel kritiek op de arbeidsomstandigheden waaronder bouwvakkers uit Zuid-Aziƫ moesten werken aan de nieuwe stadions in de Golfstaat. Volgens onderzoeken zijn duizenden van die arbeidsmigranten uit landen als Bangladesh en Nepal overleden.

Hoge inflatie

Maar Mettinkhof wijst ook op de hoge inflatie als oorzaak van de mindere verkoop. Nu veel geld opgaat aan dure energie en boodschappen besparen veel Nederlanders op minder noodzakelijk aankopen, zoals oranje vlaggetjes. Het contrast met het Europees kampioenschap van vorig jaar is groot, zegt de ondernemer uit Hengelo. Toen waren bijvoorbeeld de oranje vlaggetjesslingers niet aan te slepen. "Als ik er zoveel had ingekocht, had ik er toen wel 200.000 kunnen verkopen."

Een woordvoerster van Hema laat weten dat de winkelketen veel minder oranjeartikelen in zijn assortiment heeft opgenomen dan bij andere toernooien van het Nederlands elftal. "Dat heeft alles te maken met gevoeligheden rond Qatar", legt een woordvoerster uit. Oranje tompouces zijn op dagen dat Nederland speelt nog wel verkrijgbaar.

Jumbo

Blokker laat weten dat het assortiment oranje fanartikelen even groot is als bij andere EK's en WK's, maar de verkoop verloopt tot dusver "rustig". Na de eerste wedstrijd van Nederland neemt die wel iets toe.

Bij supermarktketen Jumbo pakte een reclamecampagne rond het WK onlangs nog totaal verkeerd uit. Een spotje met hossende bouwvakkers leverde zoveel kritiek op dat de reclame snel werd ingetrokken. Jumbo stopte kort daarna ook met zijn WK-spaaractie voor oranje spencers.

Meer uit Financieel

AI-pionier LeCun vertrekt bij Meta en plant nieuwe startup

MENLO PARK (ANP/BLOOMBERG) - Yann LeCun, hoofd kunstmatige intelligentie bij Meta, heeft zijn medewerkers verteld dat hij het socialemediabedrijf eind dit jaar verlaat en een nieuw bedrijf zal starten. LeCun wordt gezien als een pionier op het gebied van kunstmatige intelligentie.

1 uur geleden
AI-chipbedrijf Nvidia overtreft verwachtingen met omzet en winst

SANTA CLARA (ANP) - Nvidia heeft in het afgelopen kwartaal een 62 procent hogere omzet geboekt dan een jaar eerder. 's Werelds belangrijkste verkoper van AI-chips presteerde daarmee beter dan verwacht. De winst steeg in dezelfde periode met 65 procent.

7 uur geleden
Beurzen New York sluiten hoger in afwachting van cijfers Nvidia

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn woensdag met winsten gesloten. Beleggers keken vooral uit naar de kwartaalcijfers van Nvidia, 's werelds belangrijkste ontwikkelaar en verkoper van AI-chips. De resultaten van het bedrijf zeggen daarmee ook veel over het tempo waarin bedrijven investeren in nieuwe datacenters voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.

7 uur geleden
'Veel' Fed-beleidsmakers pleitten tegen nieuwe renteverlaging

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Een aanzienlijk aantal beleidsmakers bij de Federal Reserve heeft bij de recentste rentevergadering gepleit tegen een nieuwe verlaging van de leenkosten in december. Dat staat in de notulen van die vergadering eind oktober, toen de Fed de rente voor de tweede keer op rij verlaagde.

8 uur geleden
Muziekconcern achter Charli XCX sluit deal met AI-startup Udio

NEW YORK (ANP) - Warner Music Group (WMG) heeft een overeenkomst gesloten met de AI-startup Udio over het gebruik van liedjes van artiesten die het muziekconcern vertegenwoordigt. Via Udio kunnen gebruikers met kunstmatige intelligentie zelf gemakkelijk liedjes maken. Vanaf volgend jaar mogen ze daarbij muziek gebruiken van Warner Music-artiesten die daar toestemming voor hebben gegeven.

9 uur geleden
Prada-erfgenaam krijgt leiding over Versace

MILAAN (ANP/BLOOMBERG) - De erfgenaam van de familie achter Prada wordt de nieuwe topman van rivaal Versace. Het modehuis maakte eerder dit jaar bekend Versace over te nemen. Na de afronding van die deal krijgt Lorenzo Bertelli de leiding over dat merk. Hij is de zoon van ontwerpster Miuccia Prada en Prada-bestuursvoorzitter Patrizio Bertelli.

9 uur geleden
Genoeg steun voor overname Atheense beurs door Euronext

AMSTERDAM (ANP) - Beursuitbater Euronext is erin geslaagd voldoende steun te krijgen voor zijn overnamebod op ATHEX, het bedrijf achter de beurs in Athene. De eigenaar van de beurzen in Amsterdam, Parijs, Milaan en Brussel heeft bij de deal in aandelen ongeveer 413 miljoen euro over voor zijn Griekse branchegenoot.

11 uur geleden