Amper oranjekoorts onder winkelend publiek
DEN HAAG (ANP) - De oranjekoorts is tijdens het lopende wereldkampioenschap in Qatar voetbal duidelijk minder hevig bij het winkelend publiek dan bij andere WK's en EK's. Sommige winkeliers hebben hun assortiment aan oranje artikelen tot een minimum beperkt en bij andere gaan de oranje vlaggetjes, petjes of kerstballen maar mondjesmaat over de toonbank.
"Wij verkopen nog wel wat, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een normale junimaand rond een eindtoernooi", zegt eigenaar Norbert Mettinkhof van webwinkel Deoranjeartikelenshop.nl. "Qatar heeft daar zeker mee te maken, maar er zijn meerdere oorzaken. Nu het toernooi is begonnen is het iets drukker, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik niets met een jaartal erop, dus ik verkoop het later nog wel. "
Qatar is als gastland omstreden. Er is veel kritiek op de arbeidsomstandigheden waaronder bouwvakkers uit Zuid-Azië moesten werken aan de nieuwe stadions in de Golfstaat. Volgens onderzoeken zijn duizenden van die arbeidsmigranten uit landen als Bangladesh en Nepal overleden.
Hoge inflatie
Maar Mettinkhof wijst ook op de hoge inflatie als oorzaak van de mindere verkoop. Nu veel geld opgaat aan dure energie en boodschappen besparen veel Nederlanders op minder noodzakelijk aankopen, zoals oranje vlaggetjes. Het contrast met het Europees kampioenschap van vorig jaar is groot, zegt de ondernemer uit Hengelo. Toen waren bijvoorbeeld de oranje vlaggetjesslingers niet aan te slepen. "Als ik er zoveel had ingekocht, had ik er toen wel 200.000 kunnen verkopen."
Een woordvoerster van Hema laat weten dat de winkelketen veel minder oranjeartikelen in zijn assortiment heeft opgenomen dan bij andere toernooien van het Nederlands elftal. "Dat heeft alles te maken met gevoeligheden rond Qatar", legt een woordvoerster uit. Oranje tompouces zijn op dagen dat Nederland speelt nog wel verkrijgbaar.
Jumbo
Blokker laat weten dat het assortiment oranje fanartikelen even groot is als bij andere EK's en WK's, maar de verkoop verloopt tot dusver "rustig". Na de eerste wedstrijd van Nederland neemt die wel iets toe.
Bij supermarktketen Jumbo pakte een reclamecampagne rond het WK onlangs nog totaal verkeerd uit. Een spotje met hossende bouwvakkers leverde zoveel kritiek op dat de reclame snel werd ingetrokken. Jumbo stopte kort daarna ook met zijn WK-spaaractie voor oranje spencers.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
33 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
34 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden