Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

DEN HAAG (ANP) - De oranjekoorts is tijdens het lopende wereldkampioenschap in Qatar voetbal duidelijk minder hevig bij het winkelend publiek dan bij andere WK's en EK's. Sommige winkeliers hebben hun assortiment aan oranje artikelen tot een minimum beperkt en bij andere gaan de oranje vlaggetjes, petjes of kerstballen maar mondjesmaat over de toonbank.

"Wij verkopen nog wel wat, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een normale junimaand rond een eindtoernooi", zegt eigenaar Norbert Mettinkhof van webwinkel Deoranjeartikelenshop.nl. "Qatar heeft daar zeker mee te maken, maar er zijn meerdere oorzaken. Nu het toernooi is begonnen is het iets drukker, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik niets met een jaartal erop, dus ik verkoop het later nog wel. "

Qatar is als gastland omstreden. Er is veel kritiek op de arbeidsomstandigheden waaronder bouwvakkers uit Zuid-Azië moesten werken aan de nieuwe stadions in de Golfstaat. Volgens onderzoeken zijn duizenden van die arbeidsmigranten uit landen als Bangladesh en Nepal overleden.

Hoge inflatie

Maar Mettinkhof wijst ook op de hoge inflatie als oorzaak van de mindere verkoop. Nu veel geld opgaat aan dure energie en boodschappen besparen veel Nederlanders op minder noodzakelijk aankopen, zoals oranje vlaggetjes. Het contrast met het Europees kampioenschap van vorig jaar is groot, zegt de ondernemer uit Hengelo. Toen waren bijvoorbeeld de oranje vlaggetjesslingers niet aan te slepen. "Als ik er zoveel had ingekocht, had ik er toen wel 200.000 kunnen verkopen."

Een woordvoerster van Hema laat weten dat de winkelketen veel minder oranjeartikelen in zijn assortiment heeft opgenomen dan bij andere toernooien van het Nederlands elftal. "Dat heeft alles te maken met gevoeligheden rond Qatar", legt een woordvoerster uit. Oranje tompouces zijn op dagen dat Nederland speelt nog wel verkrijgbaar.

Jumbo

Blokker laat weten dat het assortiment oranje fanartikelen even groot is als bij andere EK's en WK's, maar de verkoop verloopt tot dusver "rustig". Na de eerste wedstrijd van Nederland neemt die wel iets toe.

Bij supermarktketen Jumbo pakte een reclamecampagne rond het WK onlangs nog totaal verkeerd uit. Een spotje met hossende bouwvakkers leverde zoveel kritiek op dat de reclame snel werd ingetrokken. Jumbo stopte kort daarna ook met zijn WK-spaaractie voor oranje spencers.

Meer uit Financieel

BP verkoopt Nederlandse tankstations aan branchegenoot Catom

ROTTERDAM (ANP) - Het Britse olieconcern BP verkoopt al zijn tankstations in Nederland aan branchegenoot Catom. Het gaat om ongeveer 300 tankstations en vijftien laadstations voor elektrische auto's, maakte BP bekend. Catom is het bedrijf achter het brandstofmerk OK.

6 minuten geleden
VW verkoopt fors minder auto's in VS door Amerikaanse heffingen

WOLFSBURG (ANP/BLOOMBERG) - Volkswagen heeft het afgelopen kwartaal in Noord-Amerika aanzienlijk minder auto's verkocht dan een jaar eerder. Het Duitse autoconcern had daarmee duidelijk last van importheffingen die de Verenigde Staten hebben ingesteld op auto's.

1 uur geleden
EU beschermt Airbus in handelsdeal met VS, melden bronnen

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie is dicht bij een voorlopig handelsakkoord met de Verenigde Staten dat de commerciële luchtvaart vrijstelt van bepaalde importheffingen. Vooral vliegtuigfabrikant Airbus zou daarvan profiteren, meldden bronnen aan persbureau Bloomberg. Ook enkele andere belangrijke industrieën zouden worden uitgezonderd van heffingen, zoals de Duitse auto-industrie.

1 uur geleden
Nederlandse beursbedrijven evalueren diversiteitsbeleid door VS

DEN HAAG (ANP) - Verschillende Nederlandse bedrijven met een beursnotering evalueren hun diversiteitsbeleid. Het gaat om ondernemingen die ook actief zijn in de Verenigde Staten, waar sinds dit jaar nieuwe regelgeving geldt. Dat schrijft Eumedion, dat opkomt voor de belangen van institutionele beleggers.

3 uur geleden
Beleggers in afwachting van nieuws over handelsbeleid Trump

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenhandel in Amsterdam kwam woensdag bij de opening nauwelijks in beweging. De aandacht van beleggers blijft uitgaan naar de ontwikkeling rond het handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Hij dreigde dinsdag nog met importheffingen voor buitenlands koper van 50 procent. Op de metalenbeurs in New York stegen de koperprijzen naar nieuwe records. Verder liet Wall Street weinig beweging zien.

4 uur geleden
Reclamebureau WPP waarschuwt voor lagere omzet en winst

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Britse WPP, een van de grootste reclamebureaus ter wereld, waarschuwt voor een tegenvallende winst en omzet dit jaar. Het bedrijf schrijft dit toe aan groeiende macro-economische onzekerheid, waardoor de advertentie-inkomsten onder druk staan. WPP kondigde woensdag ook het vertrek van topman Mark Read aan.

4 uur geleden
Apple wil Amerikaanse uitzendrechten Formule 1, schrijft FT

CUPERTINO (ANP) - Apple voert gesprekken om de uitzendrechten van de Formule 1 in de Verenigde Staten te bemachtigen. Dat heeft de Britse zakenkrant Financial Times woensdag gemeld. Het bedrijf daagt daarmee ESPN van Disney uit, dat momenteel de F1-races uitzendt in de VS.

5 uur geleden