Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

Amper oranjekoorts onder winkelend publiek

DEN HAAG (ANP) - De oranjekoorts is tijdens het lopende wereldkampioenschap in Qatar voetbal duidelijk minder hevig bij het winkelend publiek dan bij andere WK's en EK's. Sommige winkeliers hebben hun assortiment aan oranje artikelen tot een minimum beperkt en bij andere gaan de oranje vlaggetjes, petjes of kerstballen maar mondjesmaat over de toonbank.

"Wij verkopen nog wel wat, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een normale junimaand rond een eindtoernooi", zegt eigenaar Norbert Mettinkhof van webwinkel Deoranjeartikelenshop.nl. "Qatar heeft daar zeker mee te maken, maar er zijn meerdere oorzaken. Nu het toernooi is begonnen is het iets drukker, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik niets met een jaartal erop, dus ik verkoop het later nog wel. "

Qatar is als gastland omstreden. Er is veel kritiek op de arbeidsomstandigheden waaronder bouwvakkers uit Zuid-Aziƫ moesten werken aan de nieuwe stadions in de Golfstaat. Volgens onderzoeken zijn duizenden van die arbeidsmigranten uit landen als Bangladesh en Nepal overleden.

Hoge inflatie

Maar Mettinkhof wijst ook op de hoge inflatie als oorzaak van de mindere verkoop. Nu veel geld opgaat aan dure energie en boodschappen besparen veel Nederlanders op minder noodzakelijk aankopen, zoals oranje vlaggetjes. Het contrast met het Europees kampioenschap van vorig jaar is groot, zegt de ondernemer uit Hengelo. Toen waren bijvoorbeeld de oranje vlaggetjesslingers niet aan te slepen. "Als ik er zoveel had ingekocht, had ik er toen wel 200.000 kunnen verkopen."

Een woordvoerster van Hema laat weten dat de winkelketen veel minder oranjeartikelen in zijn assortiment heeft opgenomen dan bij andere toernooien van het Nederlands elftal. "Dat heeft alles te maken met gevoeligheden rond Qatar", legt een woordvoerster uit. Oranje tompouces zijn op dagen dat Nederland speelt nog wel verkrijgbaar.

Jumbo

Blokker laat weten dat het assortiment oranje fanartikelen even groot is als bij andere EK's en WK's, maar de verkoop verloopt tot dusver "rustig". Na de eerste wedstrijd van Nederland neemt die wel iets toe.

Bij supermarktketen Jumbo pakte een reclamecampagne rond het WK onlangs nog totaal verkeerd uit. Een spotje met hossende bouwvakkers leverde zoveel kritiek op dat de reclame snel werd ingetrokken. Jumbo stopte kort daarna ook met zijn WK-spaaractie voor oranje spencers.

Meer uit Financieel

Bronnen: FIOD pakt 2 personen op in onderzoek scheepsbouwer Damen

GORINCHEM (ANP) - De financiƫle opsporingsdienst FIOD heeft twee personen opgepakt in een nieuw onderzoek naar mogelijke sanctieovertredingen door scheepsbouwer Damen. Dit bevestigen ingewijden aan het ANP.

1 uur geleden
Cryptoaandelen omhoog op Wall Street door herstel bitcoinkoers

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Cryptoaandelen zoals Coinbase, Strategy en Bit Digital hoorden woensdag bij de winnaars op Wall Street, terwijl bitcoin bijna 4 procent herstelde en de hoogste stand in weken bereikte. De grootste cryptomunt ter wereld zakte maandag nog 6 procent. Dat was de grootste prijsdaling sinds maart. Inmiddels staat de bitcoin weer op bijna 93.000 dollar, omgerekend 80.000 euro.

2 uur geleden
Politico: EU zet Rusland op zwarte lijst van witwaslanden

BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie gaat Rusland toevoegen aan haar zwarte lijst van landen met een hoog risico op witwassen en financiering van terrorisme. Dat meldt Politico op basis van ingewijden en een door de nieuwssite ingezien document.

2 uur geleden
Brussel maakt plan voor onafhankelijkheid Chinese grondstoffen

BRUSSEL (ANP) - Brussel wil in 2026 een centrum voor zogeheten kritieke grondstoffen oprichten om zo minder afhankelijk te worden van de import uit bijvoorbeeld China. Dat staat in een voorgesteld plan van de Europese Commissie. Het gaat om zeldzame grondstoffen zoals kobalt en lithium, die essentieel zijn voor de productie van batterijen en accu's.

3 uur geleden
Magnum denkt dat totale ijsmarkt groeit naar 90 miljard in 2029

AMSTERDAM (ANP) - The Magnum Ice Cream Company verwacht dat de wereldwijde ijsmarkt groeit naar ongeveer 90 miljard euro in 2029. De afgesplitste ijstak van Unilever rekent op sterkere groei in opkomende markten dan in ontwikkelde markten, staat in de prospectus die het bedrijf woensdag heeft gepubliceerd.

3 uur geleden
Studie over economische klimaatschade ingetrokken wegens fouten

POTSDAM (ANP/BLOOMBERG) - Een veelgeciteerde studie die de gevolgen van klimaatverandering voor de wereldeconomie berekende, is ingetrokken na kritiek van wetenschappers. Het onderzoek werd door wetenschappers van het Potsdam Instituut voor Klimaateffectenonderzoek ingetrokken vanwege "aanzienlijke" problemen. De studie werd vorig jaar april gepubliceerd in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Nature.

5 uur geleden
Mobiele storing bij telecomaanbieder Odido

DEN HAAG (ANP) - Telecomaanbieder Odido kampte woensdagochtend met een storing bij het mobiele netwerk. Volgens een woordvoerder van Odido is de technische storing inmiddels verholpen. Er was volgens de zegsman geen sprake van een cyberaanval. Hij spreekt van een "vervelende situatie" door de storing.

6 uur geleden