Amper oranjekoorts onder winkelend publiek
DEN HAAG (ANP) - De oranjekoorts is tijdens het lopende wereldkampioenschap in Qatar voetbal duidelijk minder hevig bij het winkelend publiek dan bij andere WK's en EK's. Sommige winkeliers hebben hun assortiment aan oranje artikelen tot een minimum beperkt en bij andere gaan de oranje vlaggetjes, petjes of kerstballen maar mondjesmaat over de toonbank.
"Wij verkopen nog wel wat, maar het is totaal niet vergelijkbaar met een normale junimaand rond een eindtoernooi", zegt eigenaar Norbert Mettinkhof van webwinkel Deoranjeartikelenshop.nl. "Qatar heeft daar zeker mee te maken, maar er zijn meerdere oorzaken. Nu het toernooi is begonnen is het iets drukker, maar nog niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig heb ik niets met een jaartal erop, dus ik verkoop het later nog wel. "
Qatar is als gastland omstreden. Er is veel kritiek op de arbeidsomstandigheden waaronder bouwvakkers uit Zuid-Azië moesten werken aan de nieuwe stadions in de Golfstaat. Volgens onderzoeken zijn duizenden van die arbeidsmigranten uit landen als Bangladesh en Nepal overleden.
Hoge inflatie
Maar Mettinkhof wijst ook op de hoge inflatie als oorzaak van de mindere verkoop. Nu veel geld opgaat aan dure energie en boodschappen besparen veel Nederlanders op minder noodzakelijk aankopen, zoals oranje vlaggetjes. Het contrast met het Europees kampioenschap van vorig jaar is groot, zegt de ondernemer uit Hengelo. Toen waren bijvoorbeeld de oranje vlaggetjesslingers niet aan te slepen. "Als ik er zoveel had ingekocht, had ik er toen wel 200.000 kunnen verkopen."
Een woordvoerster van Hema laat weten dat de winkelketen veel minder oranjeartikelen in zijn assortiment heeft opgenomen dan bij andere toernooien van het Nederlands elftal. "Dat heeft alles te maken met gevoeligheden rond Qatar", legt een woordvoerster uit. Oranje tompouces zijn op dagen dat Nederland speelt nog wel verkrijgbaar.
Jumbo
Blokker laat weten dat het assortiment oranje fanartikelen even groot is als bij andere EK's en WK's, maar de verkoop verloopt tot dusver "rustig". Na de eerste wedstrijd van Nederland neemt die wel iets toe.
Bij supermarktketen Jumbo pakte een reclamecampagne rond het WK onlangs nog totaal verkeerd uit. Een spotje met hossende bouwvakkers leverde zoveel kritiek op dat de reclame snel werd ingetrokken. Jumbo stopte kort daarna ook met zijn WK-spaaractie voor oranje spencers.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Warner Bros. Discovery was dinsdag een duidelijke winnaar op Wall Street. Het bedrijf won meer dan 4 procent aan beurswaarde na een bericht van entertainmentblad Variety over een mogelijk bod van 71 miljard dollar op het mediaconcern achter onder andere televisiezenders CNN en Discovery en streamingdienst HBO Max.
5 uur geledenBERLIJN (ANP/RTR) - Een tekort aan chips van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia lijkt voor toenemende problemen in de auto-industrie te zorgen. Het Japanse Nissan vermindert zijn productie volgende week met nog eens 1400 voertuigen, meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden. Verder heeft de Duitse toeleverancier Bosch laten weten op drie locaties met verstoringen te kampen.
6 uur geledenGENÈVE (ANP/RTR) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapt tot halverwege volgend jaar meer dan een kwart van haar personeelsbestand. Dit komt neer op een verlies van meer dan 2000 banen, ingegeven door de bezuinigingen bij de WHO vanwege het vertrek van de Verenigde Staten.
6 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.
9 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.
11 uur geledenNEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.
12 uur geleden