Amerikanen willen terug naar huis
SCHIPHOL (ANP) - Hoewel het inreisverbod in de Verenigde Staten niet geldt voor Amerikaanse reizigers, zijn er op Schiphol toch Amerikanen die direct terug willen naar huis. Zoals drie passagiers die donderdagochtend net zijn aangekomen voor een lang weekend in Amsterdam. "Ook al zijn we ingezetenen van Amerika, we willen het risico niet nemen dat we toch niet terug kunnen", zegt Carin Reynolds die met haar man en een goede vriend een roei-evenement op de Amstel zou bijwonen.
Ze staan in de rij van het servicepunt van KLM en hebben net een flesje ontsmettende handgel laten rondgaan. "We hoorden het nieuws tijdens onze vlucht", zegt vriend Mike Totte. Ze durven er niet op te vertrouwen dat ze maandag zoals gepland terug naar huis kunnen. "Wat vandaag is, kan morgen weer anders zijn."
De drie zijn overigens niet de enigen die naar huis willen. "Andere vrienden gaan ook terug", weet Reynolds.
Europese trip
Jacob Evans uit het Amerikaanse Utah en zijn vriend ontwaakten donderdagochtend in hun Amsterdamse hotel met het bericht van Trump. Na het zien van de videoboodschap van het Witte Huis besloten ze meteen hun spullen te pakken en naar Schiphol te gaan, om te kijken of ze in plaats van zaterdag nu al kunnen terugkeren. Hun verblijf in Nederland, onderdeel van een Europese trip, duurde precies een nacht, want op de luchthaven blijkt dat ze nog net mee kunnen met de vlucht van 11.15 uur naar Salt Lake City.
Evans wil zich niet uitlaten over wat hij vindt van het inreisverbod naar aanleiding van het coronavirus. "Mijn belangrijkste zorg is nu vooral om naar huis te komen."
Risico
Ook Tal Howard en zijn dochter durven het risico niet te nemen om te wachten tot hun geplande terugvlucht op zaterdag. Ze hopen donderdag nog terug te kunnen vliegen naar Chicago en Boston, voordat er volgens Howard "nog meer verwarring en onzekerheid ontstaat" door het "plotselinge" besluit van Trump.
Op de luchthaven lopen flink wat - veelal Aziatische - reizigers met mondkapjes, sommigen met duikbril om zich te beschermen tegen het coronavirus.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
43 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden